Search
Now showing items 1-10 of 11
Psychologiczna praca z filmem: prezentacja autorskiej metody „Patrz mądrzej”
(2017)
Celem artykułu jest przedstawienie metody „Patrz mądrzej”, w której wykorzystano film
jako przekaz wielokodowy, intermedialny i narracyjny; dzięki tym atrybutom może być
wykorzystywany do działań edukacyjnych i ...
Metafory literackie w procesie (auto)modelowania i rozwoju młodego czytelnika
(2019)
Artykuł prezentuje wyniki badań dziecięcych predyspozycji metaforyzacyjnych, czyli zdolności
rozumienia, rozpoznawania i tworzenia metafor. Badania zostały przeprowadzone wśród
dzieci w wieku 6–9 lat podczas realizacji ...
Kategoria Innego/Innej w edukacji literackiej – na przykładzie interpretacji fragmentów Zwady Stanisława Vincenza
(2016)
Celem artykułu jest prezentacja interpretacji fragmentów Zwady, którą można wykorzystać
w ramach kształcenia literackiego, z elementami edukacji antydyskryminacyjnej. Projekt
przeznaczony jest dla studentek i studentów ...
Projektanci mitów – kreacje Schulza, Rotha i Meyrinka
(2018)
Artykuł omawia koncepcje kreacyjne pisarzy wywodzących się habsburskiego kręgu kulturowego.
Bruno Schulz, Joseph Roth i Gustav Meyrink tworzyli w czasach końca wielkiej formacji
kulturowej, która pozostawiła własny mit ...
Nauczyciel – wyzwania, nowy profil kwalifikacji zawodowych
(2014)
Warto podjąć próbę zmierzenia się z rzeczywistością w kontekście realiów przyjętych norm
etycznych i ekologicznych biorąc pod uwagę wyposażenie nauczyciela w nowy profil kwalifikacji
zawodowych. Obecne wyzwania, które ...
Percepcja materiału ilustracyjnego z geografii i przyrody – rozbiór na czynniki pierwsze
(2014)
Obrazy posiadają szerokie zastosowanie w edukacji. Ma to swoje uzasadnienie zarówno psychologiczne,
jak i dydaktyczne. W toku nauczania–uczenia się spostrzeganie wzrokowe z reguły
jest procesem zamierzonym, planowanym, ...
Konsumpcyjne praktyki (anty) dyskryminacyjne w edukacji uniwersyteckiej. Rzecz o sytuacji studenta-konsumenta
(2016)
Jedną z ważniejszych ról, którą przyszło pełnić współczesnemu człowiekowi, jest rola konsumenta.
Nie jest to specjalnie zaskakujące biorąc pod uwagę fakt, że zasady konsumpcyjne
zdają się obowiązywać niemalże we wszystkich ...
Problem dystansu władzy w szwedzkich materiałach dydaktycznych jako przykład dobrych praktyk
(2016)
Tekst stanowi przyczynek do dyskusji nad zjawiskiem społecznego konstruowania nierówności
przez system edukacji. Autorka, na przykładzie szwedzkich podręczników szkolnych,
dokonuje analizy ich zawartości pod kątem teorii ...
„Teatr będzie na świecie źródłem nauki dla wszystkich” (Natjaśastra) – o edukacyjnych aspektach indyjskiego tańca klasycznego
(2019)
Artykuł stanowi refleksję na temat edukacyjnych walorów klasycznego tańca indyjskiego.
Indyjski taniec klasyczny łączy dwa aspekty: taniec abstrakcyjny (sanskr. nritta) i taniec
przedstawiający (sanskr. nritja). Szczególnie ...
Artystyczne transmisje afektu
(2019)
W artykule przedstawiam formy wykorzystania afektu w edukacji artystycznej. Doświadczenia
emocjonujących spotkań z miejscami, w których powstawały ważne spektakle, gdzie tworzyli
wielcy artyści i poeci, są wskazane jako ...