• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Publicystyczne wypowiedzi uczniów w procesie dydaktycznym szkoły podstawowej (analiza ich funkcji, uwarunkowań i rozwoju)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
publicystyczne_wypowiedzi_ucznio_lazarska_danuta_000062.pdf (12.88MB)
Autor:
Łazarska, Danuta
Promotor:
Uryga, Zenon
Język: pl
Słowa kluczowe:
uczeń
mass media
wypowiedź
dydaktyka
student
mass media
expression
didactics
Data: 2001
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Zenona Urygi.
Streszczenie
Temat rozprawy odnosi się do obszaru dydaktyki literatury i języka polskiego, ale odwołuje się także do refleksji psycholo-giczno - pedagogicznej. Problematyka pracy dotyczy możliwości polonistycznego wykorzystywania publicystycznych form wypowiedzi dla językowego zaktywizowania uczniów i wypracowania postaw prospołecznych. Praca ma charakter empiryczny. Badania prowadzono wśród piętnastolatków / ówczesne klasy ósme /. Jedna grupa to uczniowie autorskiej klasy dziennikarskiej, druga to inni — prowadzeni obowiązującym programem nauczania. Główną częścią rozprawy jest prezentacja wyników i wniosków dotyczących: publicystycznych zainterasowań ucznia, nauczycielskiej wiedzy na temat ich rozwoju, barier i motywacji wypowiadania się dziecka w tym zakresie, kompetencji uczniów w redagowaniu tekstów publicystycznych, ich spółecznego zaangażowania w tworzeniu gatunków dziennikarskich oraz roli szkoły w przygotowaniu uczniów do udziału w życiu i kulturze.
 
The subject of the thesis refers to teaching Polish literature and language but also includes references of psych- pedagogical nature. The issues discussed concern the possibility of using the publicist forms of students expression to promote their linguistic activity and develop pro-social attitudes. The thesis is empirical. The studies involved fifteen - year olds / the then eighth forms /. One group consists of students following a special programme with elements of journalism, and the other students taught according to the general syllabus. The main part of the thesis is the presentation of results and conclusions concerning: publicist interests of students, teachers awareness of their development, barriers and motivations of the students expression in this scope, students competence in preparing publicist texts, their social involvement in creating journalistic genres and the role of school in preparing students to participate in life and culture.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1023
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image