Publicystyczne wypowiedzi uczniów w procesie dydaktycznym szkoły podstawowej (analiza ich funkcji, uwarunkowań i rozwoju)
Autor:
Łazarska, Danuta
Promotor:
Uryga, Zenon
Język: pl
Słowa kluczowe:
uczeńmass media
wypowiedź
dydaktyka
student
mass media
expression
didactics
Data: 2001
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Zenona Urygi.Streszczenie
Temat rozprawy odnosi się do obszaru dydaktyki literatury i języka polskiego, ale odwołuje się także do refleksji psycholo-giczno - pedagogicznej. Problematyka pracy dotyczy możliwości polonistycznego wykorzystywania publicystycznych form wypowiedzi dla językowego zaktywizowania uczniów i wypracowania postaw prospołecznych.
Praca ma charakter empiryczny. Badania prowadzono wśród piętnastolatków / ówczesne klasy ósme /. Jedna grupa to uczniowie autorskiej klasy dziennikarskiej, druga to inni — prowadzeni obowiązującym programem nauczania.
Główną częścią rozprawy jest prezentacja wyników i wniosków dotyczących: publicystycznych zainterasowań ucznia, nauczycielskiej wiedzy na temat ich rozwoju, barier i motywacji wypowiadania się dziecka w tym zakresie, kompetencji uczniów w redagowaniu tekstów publicystycznych, ich spółecznego zaangażowania w tworzeniu gatunków dziennikarskich oraz roli szkoły w przygotowaniu uczniów do udziału w życiu i kulturze. The subject of the thesis refers to teaching Polish literature and language but also includes references of psych- pedagogical nature. The issues discussed concern the possibility of using the publicist forms of students expression to promote their linguistic activity and develop pro-social attitudes.
The thesis is empirical. The studies involved fifteen - year olds / the then eighth forms /. One group consists of students following a special programme with elements of journalism, and the other students taught according to the general syllabus.
The main part of the thesis is the presentation of results and conclusions concerning: publicist interests of students, teachers awareness of their development, barriers and motivations of the students expression in this scope, students competence in preparing publicist texts, their social involvement in creating journalistic genres and the role of school in preparing students to participate in life and culture.