Planetarium
View/ Open
Author:
Baś, Kamil
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Bujnowski, Jan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
cieńinstalacja
interakcja
światło
zabawa
installation
interaction
light
play
shadow
Date: 2021-03-05
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Bujnowskiego.Abstract
Projekt "Planetarium" stanowi autorskie spojrzenie na relację pomiędzy ciemnością i światłem. Jednym z głównych
obszarów jego eksploracji są interakcje między uczestnikami wystawy oraz względem znajdujących się na niej
obiektów. Jest w tej aktywności coś przypominającego misterium, przepełnionego duchem zabawy: dobrowolnej, odrębnej
względem codziennego życia, bezinteresownej, zajmującej określone miejsce i czas, powtarzalnej, uporządkowanej,
powodującej napięcie i posiadającej ustalone reguły. Cechy te, w połączeniu z elementami meta-wystawy, czynią z
"Planetarium" coś na kształt gry z odbiorcą.
Aktywne uczestnictwo jest warunkiem koniecznym dla pełnego odbioru projektu. Jego zróżnicowana forma, stanowiąca
interaktywną instalację (na którą składają się liczne obiekty graficzne, fotograficzne kolaże, ready-mades czy
obiekty-szafy, a wszystko to z pewną dawką humoru) dotyka problematyki światła, cienia i ruchu. Treść z kolei
skupia się wokół zagadnień współtworzenia, współpracy i relacji międzyludzkich. Projekt zawiera elementy o
charakterze osobistym, sięgające do wątków biograficznych autora, jednak odwołują się one do spraw uniwersalnych,
wspólnych dla wielu ludzi.
Rozprawa wskazuje na nawiązania projektu do różnych obszarów sztuk pięknych, takich jak konceptualizm, sztuka
kinetyczna czy sztuka tekstu, odwołując się do konkretnych realizacji czy artystycznych postaw ich twórców. Projekt
łączy to, co postrzegalne zmysłowo (nie tylko wzrok, ale również słuch, dotyk oraz smak i powonienie) z próbą
intelektualnego i emocjonalnego zaangażowania uczestnika. The "Planetarium" project is an original look at the relation between darkness and light. One of the main areas of
its interest is the interaction between exhibition participants, and between them and the objects on display. There
is something reminiscent of the mystery in this activity, filled with the spirit of a play: voluntary, separate
from everyday life, disinterested, taking a specific place and time, repetitive, orderly, causing tension and
having established rules. These features, combined with the elements of the meta-exhibition, make "Planetarium"
something resembling a game played with the recipient.
Active participation is a prerequisite for full reception of the project. Its diverse form, which is an interactive
installation (that consists of numerous graphic objects, photographic collages, ready-mades, or objects-wardrobes,
all with a dose of humor) touches on the issues of light, shadow and movement. The content, in turn, focuses on
questions of co-creation, cooperation and interpersonal relationships. Among the project's elements, one can find
personal ones that reach for the author's biographical themes, but they refer to universal matters common to many
people.
The dissertation indicates the links between the project and various areas of fine arts, such as conceptualism,
kinetic art, and text art, along with numerous references to specific implementations or artistic attitudes of
their creators. The project combines what is perceptible sensually (not only sight, but also hearing, touch as well
as taste and smell) with an attempt at intellectual and emotional involvement of the participant.