• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Planetarium

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (23.24MB)
Autor:
Baś, Kamil
Promotor:
Bujnowski, Jan
Język: pl
Słowa kluczowe:
cień
instalacja
interakcja
światło
zabawa
installation
interaction
light
play
shadow
Data: 2021-03-05
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Bujnowskiego.
Streszczenie
Projekt "Planetarium" stanowi autorskie spojrzenie na relację pomiędzy ciemnością i światłem. Jednym z głównych obszarów jego eksploracji są interakcje między uczestnikami wystawy oraz względem znajdujących się na niej obiektów. Jest w tej aktywności coś przypominającego misterium, przepełnionego duchem zabawy: dobrowolnej, odrębnej względem codziennego życia, bezinteresownej, zajmującej określone miejsce i czas, powtarzalnej, uporządkowanej, powodującej napięcie i posiadającej ustalone reguły. Cechy te, w połączeniu z elementami meta-wystawy, czynią z "Planetarium" coś na kształt gry z odbiorcą. Aktywne uczestnictwo jest warunkiem koniecznym dla pełnego odbioru projektu. Jego zróżnicowana forma, stanowiąca interaktywną instalację (na którą składają się liczne obiekty graficzne, fotograficzne kolaże, ready-mades czy obiekty-szafy, a wszystko to z pewną dawką humoru) dotyka problematyki światła, cienia i ruchu. Treść z kolei skupia się wokół zagadnień współtworzenia, współpracy i relacji międzyludzkich. Projekt zawiera elementy o charakterze osobistym, sięgające do wątków biograficznych autora, jednak odwołują się one do spraw uniwersalnych, wspólnych dla wielu ludzi. Rozprawa wskazuje na nawiązania projektu do różnych obszarów sztuk pięknych, takich jak konceptualizm, sztuka kinetyczna czy sztuka tekstu, odwołując się do konkretnych realizacji czy artystycznych postaw ich twórców. Projekt łączy to, co postrzegalne zmysłowo (nie tylko wzrok, ale również słuch, dotyk oraz smak i powonienie) z próbą intelektualnego i emocjonalnego zaangażowania uczestnika.
 
The "Planetarium" project is an original look at the relation between darkness and light. One of the main areas of its interest is the interaction between exhibition participants, and between them and the objects on display. There is something reminiscent of the mystery in this activity, filled with the spirit of a play: voluntary, separate from everyday life, disinterested, taking a specific place and time, repetitive, orderly, causing tension and having established rules. These features, combined with the elements of the meta-exhibition, make "Planetarium" something resembling a game played with the recipient. Active participation is a prerequisite for full reception of the project. Its diverse form, which is an interactive installation (that consists of numerous graphic objects, photographic collages, ready-mades, or objects-wardrobes, all with a dose of humor) touches on the issues of light, shadow and movement. The content, in turn, focuses on questions of co-creation, cooperation and interpersonal relationships. Among the project's elements, one can find personal ones that reach for the author's biographical themes, but they refer to universal matters common to many people. The dissertation indicates the links between the project and various areas of fine arts, such as conceptualism, kinetic art, and text art, along with numerous references to specific implementations or artistic attitudes of their creators. The project combines what is perceptible sensually (not only sight, but also hearing, touch as well as taste and smell) with an attempt at intellectual and emotional involvement of the participant.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/10507
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image