Proza Mariana Pankowskiego jako projekt literatury innowacyjnej
Author:
Burnatowski, Jan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Latawiec, Krystyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Pankowski, Marianafekt
postsekularyzm
emigracja
nowoczesność
affect
postsecularism
exile
modernity
Date: 2016-06-20
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. UP Krystyny Latawiec.Abstract
Praca jest próbą ustalenia głównych zasad artystycznego światopoglądu Mariana
Pankowskiego. W tym celu autor, jako pierwszy przeanalizował całość korespondencji
pisarza z Jerzym Giedroyciem zgromadzonej w Archiwum Instytutu Literackiego „Kultura”
w Maisons-Laffitte. Pioniersko włączył w wywód krytyczno- i teoretycznoliterackie teksty
autora Matugi ogłaszane w czołowych czasopismach polskiej emigracji po 1945 roku. Pracę
rozpoczynają wstępne rozważania nad zjawiskiem literatury innowacyjnej. W pierwszym
rozdziale autor analizuje całość korespondencji pomiędzy pisarzem a Redaktorem, w efekcie
redefiniując dotychczasowy stan badań nad tą twórczością, który w szerszej perspektywie
odkrywa część uwarunkowań artystycznych, politycznych i obyczajowych biorących udział w
procesie formowania się kanonu polskiej literatury XX w. W drugim rozdziale,
wykorzystującym konkluzję o afektywnym profilu piśmiennictwa Pankowskiego, nastawionej
na wywoływanie silnie intensywnych reakcji odbiorczych, autor rozwija pogląd w duchu
Spinozy i Deleuze’go konceptualizacji kategorii afektu; podkreśla innowacyjny charakter
autorskiej strategii pisarza, polegającej na afektywnej komunikacji literackiej wykraczającej
poza społecznie sankcjonowaną praktykę. Badacz wydobywa przy tym sensotwórczy
potencjał sytuacji konfliktowych, relacyjny porządek powstawania znaczeń. W części trzeciej,
autor podejmuje próbę nowego określenia stosunku pisarza do tradycji judeo-chrześcijańskiej,
w rezultacie redefiniując dotychczas obowiązujący stereotyp na temat autora Pątników z
Macierzyzny, zgodnie z którym twórczość tę redukuje się do pisarstwa antyreligijnego i
antykatolickiego. W tej rewizji stanu badań korzysta z ustaleń nowoczesnych filozofów i
myślicieli związanych z refleksją postsekularną. We wnioskach próbuje na nowo określić
miejsce Pankowskiego w polskiej kulturze współczesnej oraz wskazuje na transformatywny
potencjał tej literatury w odniesieniu do polskiego dyskursu tożsamościowego. The following dissertation is the first study of Marian Pankowski’s output on the Polish
literary studies which analyzing his entirety correspondence with Jerzy Giedroyc. The work
taking into consideration his activity as regular contributor of monthly opinion-forming
magazine “Kultura” (in the period: 1953-1959), but also including his works as literary critic
which collaborate with other influential papers of Polish exile after year 1945; finally the text
takes into account Pankowski’s activity in the field of academic treatise. The work starts with
the question of main assumption of the Pankowski’s literary project and its relation to the
ability to produce high affective recipient reactions; this strategy meant that his literary works
was not accepted by guards of traditions such as Giedroyc. The consequence of that was
conflict with Polish literary tradition. In this section author analyzes all written
correspondence between Pankowski and Giedroyc and formulate different proposals from the
previous one, conclusions about the real causes of cessation of partnership with “Kultura”. In
the second section the author develops thesis about affective profile of Pankowski’s prose in
the perspective of Spinoza’s and Guattari ‘s conceptualization of affect category. The third
section is an attempt to redefine Pankowski’s approaches to the judeo-christian tradition,
which is considered in close contiguity with rhythm of Modernity which based on variable
grammar distance-approximation to the principles of European culture. Otherwise this way of
thinking about the aspect of European tradition is consistent with the findings of postsecular
thinkers and modern philosphers. Finally, the dissertation is an attempt to redefine the
Pankowski’s place of Polish contemporary culture and his potential impact on the discourse of
Polish transforming identity.