The motivation of academics to learn foreign languages in the context of professional activity
Autor:
Morena, Katarzyna
Promotor:
Pamuła-Behrens, Małgorzata
Język: en
Słowa kluczowe:
academicsmotivation to learn foreign languages
foreign languages
foreign language competences
academic activity
nauczyciele akademiccy
motywacja do nauki języków obcych
języki obce
kompetencje językowe
aktywność zawodowa
Data: 2021-10-21
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska - promotor: dr hab. prof. UP Małgorzata Pamuła-Behrens.Streszczenie
This thesis answers the question, "What is the academics' motivation to learn foreign languages (FLs) in the
context of professional activity?" Furthermore, it examines the relationship between motivation to learn FLs and
professional activity such as teaching and research and participation in academic mobility programs. Additionally,
it aims to determine academics' level of foreign language proficiency and the ways scholars enhance their language
skills.
The study involved 593 academics from nine public universities and one non-public in Krakow.
The results showed that academics in the study group are mainly characterized by extrinsic motivation (i.e..,
identification introjection regulation) and intrinsic motivation - knowledge. The analyses of the relationship
between academic' motivation to learn FLs their professional activities showed that scholars who conducted lectures
in FL had more autonomous forms of motivation - identification and intrinsic motivation. The respondents who
participated in the exchange program also showed more autonomous forms of motivation to learn FL. The assessment of
FLs proficiency indicated that most of the respondents pointed to English as the most known FL. The English
proficiency level ranged between B2 and C1, and reading skill was at the highest level of C1. Also, reading
academic papers was the most frequently mentioned method of developing academics' language competence. Niniejsza praca odpowiada na pytanie "Jaką motywacją do nauki języków obcych cechują się nauczyciele akademiccy w
kontekście pracy zawodowej?" Ponadto bada związek motywacji do nauki języków obcych z takimi aspektami aktywności
zawodowej jak prowadzenie zajęć i badań empirycznych oraz udział w programach mobilności akademickiej. Dodatkowo
określa poziom znajomości języków obcych (JO) oraz sposoby doskonalenia umiejętności językowych przez nauczycieli
akademickich.
W badaniach uczestniczyło 593 nauczycieli akademickich z dziewięciu krakowskich uniwersytetów publicznych i jednej
niepublicznej akademii krakowskiej. Wyniki wskazały, że nauczycieli akademickich w badanej grupie cechuje przede
wszystkim motywacja zewnętrzna zwłaszcza regulacja identyfikacją i regulacja introjekcją oraz motywacja wewnętrzna
- wiedza. Wyniki analiz dotyczące związku motywacji nauczycieli akademickich do nauki JO a ich aktywności zawodowej
wykazały, że badani, którzy prowadzą wykłady w JO, mają więcej autonomicznych form motywacji identyfikacją oraz
motywacji wewnętrznej. Respondenci, którzy uczestniczyli w programie wymiany nauczycieli akademickich wykazywali
bardziej autonomicznie formy motywacji do nauki JO. Wyniki badania zakresu znajomości JO oraz sposobów doskonalenia
umiejętności językowych wskazały, że większość badanych wymieniło język angielski jako najbardziej znany JO. Poziom
biegłości nauczycieli akademickich w języku angielskim wahał się pomiędzy B2 a C1, a umiejętność czytania była na
najwyższym poziomie C1. Najczęściej wymienianą metodą rozwijania kompetencji językowej naukowców było czytanie prac
naukowych.