Dziedzictwo starożytnej Grecji we współczesnej edukacji i kulturze muzycznej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szczyrba-Poroszewska, Joanna
Źródło: Proces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 53-67
Język: pl
Słowa kluczowe:
muzyka w starożytnej Grecjiedukacja muzyczna
funkcje muzyki
grecka etymologia terminów muzycznych
pojęcia stosowane w edukacji i kulturze muzycznej
dziedzictwo współczesności
music in ancient Greece
music education
functions of music
Greek etymology of musical terms
concepts used in music education and culture
contemporary heritage
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Istotnym składnikiem procesu edukacji muzycznej są idee oraz pojęcia skodyfikowane
w podstawowym zakresie, już w czasach starożytnych. Celami niniejszego opracowania
było podjęcie próby: scharakteryzowania znaczenia muzyki w starożytnej
Grecji, opisania wybranych przekonań starożytnych Greków na temat oddziaływania
muzyki, przybliżenia sposobu funkcjonowania muzyki w systemie kształcenia w starożytnej
Grecji, analizy funkcjonowania greckich pojęć muzycznych w wybranym
szkolnym kompendium wiedzy. Główną metodą niniejszych badań była analiza
treści, uzupełniającą metodą był sondaż diagnostyczny. Muzyka pełniła istotą funkcję
w społeczeństwie, edukacji, filozofii starożytnej Grecji. Terminy greckie stanowią ok.
10 % szkolnego kompendium wiedzy. Wśród analizowanych haseł można wyróżnić
wiele terminów powstałych w starożytności i stosowanych współcześnie. Interesujący
jest fakt, iż wiele terminów pochodzących z języka greckiego nazywa powstałe stosunkowo
niedawno: urządzenia (np. metronom, magnetofon, mikrofon, syntezator),
nauki (np. etnografia i etnologia muzyczna, akustyka, elektroakustyka, psychologia
muzyki, muzykologia, muzykoterapia), techniki kompozytorskie (np. dodekafonia),
a także miejsca (np. filharmonia, fonoteka). An important component of the process of music education are ideas and concepts
codified to a basic extent, already in ancient times. The aims of this study were to attempt
to: characterize the meaning of music in ancient Greece, describe selected beliefs
of the ancient Greeks about the impact of music, describe the way music functioned
in the education system in ancient Greece, analyze the functioning of Greek musical
concepts in a selected school compendium of knowledge. The main method of this
research was content analysis, complemented by a diagnostic survey. Music played
an essential role in society, education, and the philosophy of ancient Greece. Greek
terms constitute approx. 10% of the school’s compendium of knowledge. Among the
analyzed entries, there are many terms that originated in antiquity and are used today.
It is interesting that many terms derived from the Greek language are called relatively
recently: devices (e.g. metronome, tape recorder, microphone, synthesizer), sciences
(e.g. ethnography and musical ethnology, acoustics, electroacoustics, psychology of
music, musicology, music therapy), compositional techniques (e.g. dodecaphony),
as well as places (e.g. philharmonic, music library).
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Музыкальный интерес в структуре эстетического сознания детей дошкольного возраста
Boyakova, Ekaterina (2015)The article deals the educational problems of the interest in music in early childhood. The structure of children’s interest includes the emotional and intellectual components. Emotional component in early childhood is ... -
Masz mnie, wampirze. Inspiracje horrorem filmowym w wideoklipach heavymetalowych
Ner, Andrzej (2019)Artykuł dotyczy inspiracji, zapożyczeń i przetworzeń motywów horroru filmowego obecnych w wideoklipach zespołów heavymetalowych. Podkreślono w nim aspekt zróżnicowanego podejścia twórców teledysków heavymetalowych do ... -
Wiedza muzyczna i sposoby jej przekazywania w książkach dla dzieci Izabelli Klebańskiej i Anny Czerwińskiej-Rydel
Pietraszewska, Danuta (2018)This article deals with children’s music books written by Izabella Klebanska and Anna Czerwinska-Rydel. The author analyzes the content of the musical knowledge contained in the mentioned sources. Systematizes and exchanges ...