• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dziedzictwo starożytnej Grecji we współczesnej edukacji i kulturze muzycznej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Dziedzictwo starożytnej Grecji... (198.5KB)
Autor:
Szczyrba-Poroszewska, Joanna
Źródło: Proces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 53-67
Język: pl
Słowa kluczowe:
muzyka w starożytnej Grecji
edukacja muzyczna
funkcje muzyki
grecka etymologia terminów muzycznych
pojęcia stosowane w edukacji i kulturze muzycznej
dziedzictwo współczesności
music in ancient Greece
music education
functions of music
Greek etymology of musical terms
concepts used in music education and culture
contemporary heritage
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Istotnym składnikiem procesu edukacji muzycznej są idee oraz pojęcia skodyfikowane w podstawowym zakresie, już w czasach starożytnych. Celami niniejszego opracowania było podjęcie próby: scharakteryzowania znaczenia muzyki w starożytnej Grecji, opisania wybranych przekonań starożytnych Greków na temat oddziaływania muzyki, przybliżenia sposobu funkcjonowania muzyki w systemie kształcenia w starożytnej Grecji, analizy funkcjonowania greckich pojęć muzycznych w wybranym szkolnym kompendium wiedzy. Główną metodą niniejszych badań była analiza treści, uzupełniającą metodą był sondaż diagnostyczny. Muzyka pełniła istotą funkcję w społeczeństwie, edukacji, filozofii starożytnej Grecji. Terminy greckie stanowią ok. 10 % szkolnego kompendium wiedzy. Wśród analizowanych haseł można wyróżnić wiele terminów powstałych w starożytności i stosowanych współcześnie. Interesujący jest fakt, iż wiele terminów pochodzących z języka greckiego nazywa powstałe stosunkowo niedawno: urządzenia (np. metronom, magnetofon, mikrofon, syntezator), nauki (np. etnografia i etnologia muzyczna, akustyka, elektroakustyka, psychologia muzyki, muzykologia, muzykoterapia), techniki kompozytorskie (np. dodekafonia), a także miejsca (np. filharmonia, fonoteka).
 
An important component of the process of music education are ideas and concepts codified to a basic extent, already in ancient times. The aims of this study were to attempt to: characterize the meaning of music in ancient Greece, describe selected beliefs of the ancient Greeks about the impact of music, describe the way music functioned in the education system in ancient Greece, analyze the functioning of Greek musical concepts in a selected school compendium of knowledge. The main method of this research was content analysis, complemented by a diagnostic survey. Music played an essential role in society, education, and the philosophy of ancient Greece. Greek terms constitute approx. 10% of the school’s compendium of knowledge. Among the analyzed entries, there are many terms that originated in antiquity and are used today. It is interesting that many terms derived from the Greek language are called relatively recently: devices (e.g. metronome, tape recorder, microphone, synthesizer), sciences (e.g. ethnography and musical ethnology, acoustics, electroacoustics, psychology of music, musicology, music therapy), compositional techniques (e.g. dodecaphony), as well as places (e.g. philharmonic, music library).
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/10898
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)

Powiązane pozycje

Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.

  • Музыкальный интерес в структуре эстетического сознания детей дошкольного возраста 

    Boyakova, Ekaterina (2015)
    The article deals the educational problems of the interest in music in early childhood. The structure of children’s interest includes the emotional and intellectual components. Emotional component in early childhood is ...
  • Masz mnie, wampirze. Inspiracje horrorem filmowym w wideoklipach heavymetalowych 

    Ner, Andrzej (2019)
    Artykuł dotyczy inspiracji, zapożyczeń i przetworzeń motywów horroru filmowego obecnych w wideoklipach zespołów heavymetalowych. Podkreślono w nim aspekt zróżnicowanego podejścia twórców teledysków heavymetalowych do ...
  • Wiedza muzyczna i sposoby jej przekazywania w książkach dla dzieci Izabelli Klebańskiej i Anny Czerwińskiej-Rydel 

    Pietraszewska, Danuta (2018)
    This article deals with children’s music books written by Izabella Klebanska and Anna Czerwinska-Rydel. The author analyzes the content of the musical knowledge contained in the mentioned sources. Systematizes and exchanges ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image