Wspieranie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie ich osiągnięć szkolnych z matematyki
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Masłowska, Monika
Źródło: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. T 3.1 / pod redakcją Grażyny Guni i Danuty Baraniewicz. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2014. - S. [142]-152
Język: pl
Słowa kluczowe:
niepełnosprawność intelektualnakompetencje matematyczne
trudności szkolne
mental retardation
mathematical abilities
difficulties at school
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł omawia problem występowania u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
trudności w zakresie nauki matematyki. W pierwszej części zawiera teoretyczne rozważania,
w drugiej przedstawia wyniki badań przeprowadzonych w gimnazjach specjalnych w latach
2012–2013, dotyczących osiągnięć szkolnych z matematyki uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną lekkiego stopnia. W zakres badań wchodziło określenie poziomu umiejętności
matematycznych na podstawie przeprowadzonego testu oraz rozmowy z nauczycielem przedmiotowym.
W końcowej części przedstawia możliwe przyczyny występujących trudności oraz
sformułowano postulaty pedagogiczne dotyczące pracy z badaną grupą w celu podniesienia
poziomu ich umiejętności matematycznych. The article presents a problem in learning mathematics appearing among students with mental
retardation. The first part of the article contains theoretical contemplation about subject
above, in the second part instead, the research made in a special junior high school during
2012–2013, is presented. The research involves school achievements in mathematics of
students with slight degree of intellectual disability. Research contains establishment of the
mathematics abilities’ level, basing on made-up test and conversation with the teacher. In the
last part of the article, the possible reasons of difficulties in learning the discussed subject
appearing among tasted students, were mentioned and the pedagogical postulates, involving
work with tested group which aim was to raise the level of students’ mathematical abilities,
were formed.