• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Po godzinach

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (2.465Mb)
Author:
Siembida, Grzegorz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Panasiewicz, Adam
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Emalia
ekspresjonizm
apropriacja
New Look
autoportret
Enamell
Expressionism
Appropriation
New Look
self-portrait
Date: 2022-05-13
Metadata
Show full item record
Description:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: Prof. UP dr hab. Adam Panasiewicz.
Abstract
Projekt „Po godzinach” polega na mistyfikacji, a główną inspiracją do jego powstania jest ekspresyjne malarstwo na przedmiotach użytkowych: dzieło pracownic fabryki Emalii Olkusz wykonane pomiędzy latami 60. a 80. XX wieku, w stylu New Look. Emaliowane wazony i talerze przypominają z jednej strony słynne w Polsce „pikasiaki”, z drugiej zaś powojenne malarstwo spod znaku ekspresjonizmu abstrakcyjnego i taszyzmu. Naczynia produkowane w Olkuszu wykonywane były techniką własną, bazującą na technologiach ceramicznych na blasze. Przedmioty te dekorowane były przez zatrudnione w fabryce kobiety, po godzinach, w ramach ich dodatkowej działalności zarobkowej. Poruszając się w obrębie sztuk wizualnych – malarstwa, instalacji, fotografii oraz wideo – a także posługując się tekstem, zamierzam stworzyć narrację poświęconą postaci anonimowej Emalierki: superbohaterki, artystki-amatorki malującej po godzinach. Tak powstanie swego rodzaju hybrydyczny portret; niekoniecznie będzie to portret kobiety, nie do końca też będzie to autoportret.
 
My project „Po godzinach”, based on deception, draws inspiration principally from expressive painting on objects of everyday use that is, output of female workers of the Emalia Olkusz factory dating from the 1960s through the 1980s, in the New Look style. These enamelled vases and plates resemble, on the one hand, what in Poland came to be commonly called ‘pikasiaki’ and on the other, post-war Abstract Expressionist or Tachist paintings. The kitchenware of Olkusz was manufactured using an original technique, involving technologies such as ceramic on sheet metal. The task of decorating individual items was performed by female workers of the factory, after hours, as an additional source of income; hence the unusual creative freedom, as compared to products decorated as per designs decided upon top-down. Revolving within the visual arts painting, installation, photography and video as well as in writing and speech, I intend to produce a narrative on the anonymous Enamelress: amateur superheroine artist who paints after hours. From it, kind of a hybrid portrait will emerge, being not necessarily a woman’s portrait and not quite a self-portrait.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/11074
Collections
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp nieograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image