Po godzinach
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Siembida, Grzegorz
Promotor:
Panasiewicz, Adam
Język: pl
Słowa kluczowe:
Emaliaekspresjonizm
apropriacja
New Look
autoportret
Enamell
Expressionism
Appropriation
New Look
self-portrait
Data: 2022-05-13
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: Prof. UP dr hab. Adam Panasiewicz.Streszczenie
Projekt „Po godzinach” polega na mistyfikacji, a główną inspiracją do jego powstania jest
ekspresyjne malarstwo na przedmiotach użytkowych: dzieło pracownic fabryki Emalii Olkusz
wykonane pomiędzy latami 60. a 80. XX wieku, w stylu New Look. Emaliowane wazony i talerze
przypominają z jednej strony słynne w Polsce „pikasiaki”, z drugiej zaś powojenne malarstwo spod znaku
ekspresjonizmu abstrakcyjnego i taszyzmu. Naczynia produkowane w Olkuszu wykonywane były techniką własną, bazującą
na technologiach ceramicznych na blasze. Przedmioty te dekorowane były przez zatrudnione
w fabryce kobiety, po godzinach, w ramach ich dodatkowej działalności zarobkowej.
Poruszając się w obrębie sztuk wizualnych – malarstwa, instalacji, fotografii oraz wideo – a także
posługując się tekstem, zamierzam stworzyć narrację poświęconą postaci anonimowej Emalierki:
superbohaterki, artystki-amatorki malującej po godzinach. Tak powstanie swego rodzaju
hybrydyczny portret; niekoniecznie będzie to portret kobiety, nie do końca też będzie to autoportret. My project „Po godzinach”, based on deception, draws inspiration principally from expressive
painting on objects of everyday use that is, output of female workers of the Emalia Olkusz factory
dating from the 1960s through the 1980s, in the New Look style. These enamelled vases and plates
resemble, on the one hand, what in Poland came to be commonly called ‘pikasiaki’ and
on the other, post-war Abstract Expressionist or Tachist paintings. The kitchenware of Olkusz was
manufactured using an original technique, involving technologies such as ceramic on sheet metal.
The task of decorating individual items was performed by female workers of the factory, after
hours, as an additional source of income; hence the unusual creative freedom, as compared to
products decorated as per designs decided upon top-down.
Revolving within the visual arts painting, installation, photography and video as well as in
writing and speech, I intend to produce a narrative on the anonymous Enamelress: amateur
superheroine artist who paints after hours. From it, kind of a hybrid portrait will emerge, being not
necessarily a woman’s portrait and not quite a self-portrait.