Show simple item record

dc.contributor.advisorPanasiewicz, Adampl_PL
dc.contributor.authorSiembida, Grzegorzpl_PL
dc.date.accessioned2022-04-27T10:16:05Z
dc.date.available2022-04-27T10:16:05Z
dc.date.issued2022-05-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11074
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: Prof. UP dr hab. Adam Panasiewicz.pl_PL
dc.description.abstractProjekt „Po godzinach” polega na mistyfikacji, a główną inspiracją do jego powstania jest ekspresyjne malarstwo na przedmiotach użytkowych: dzieło pracownic fabryki Emalii Olkusz wykonane pomiędzy latami 60. a 80. XX wieku, w stylu New Look. Emaliowane wazony i talerze przypominają z jednej strony słynne w Polsce „pikasiaki”, z drugiej zaś powojenne malarstwo spod znaku ekspresjonizmu abstrakcyjnego i taszyzmu. Naczynia produkowane w Olkuszu wykonywane były techniką własną, bazującą na technologiach ceramicznych na blasze. Przedmioty te dekorowane były przez zatrudnione w fabryce kobiety, po godzinach, w ramach ich dodatkowej działalności zarobkowej. Poruszając się w obrębie sztuk wizualnych – malarstwa, instalacji, fotografii oraz wideo – a także posługując się tekstem, zamierzam stworzyć narrację poświęconą postaci anonimowej Emalierki: superbohaterki, artystki-amatorki malującej po godzinach. Tak powstanie swego rodzaju hybrydyczny portret; niekoniecznie będzie to portret kobiety, nie do końca też będzie to autoportret.pl_PL
dc.description.abstractMy project „Po godzinach”, based on deception, draws inspiration principally from expressive painting on objects of everyday use that is, output of female workers of the Emalia Olkusz factory dating from the 1960s through the 1980s, in the New Look style. These enamelled vases and plates resemble, on the one hand, what in Poland came to be commonly called ‘pikasiaki’ and on the other, post-war Abstract Expressionist or Tachist paintings. The kitchenware of Olkusz was manufactured using an original technique, involving technologies such as ceramic on sheet metal. The task of decorating individual items was performed by female workers of the factory, after hours, as an additional source of income; hence the unusual creative freedom, as compared to products decorated as per designs decided upon top-down. Revolving within the visual arts painting, installation, photography and video as well as in writing and speech, I intend to produce a narrative on the anonymous Enamelress: amateur superheroine artist who paints after hours. From it, kind of a hybrid portrait will emerge, being not necessarily a woman’s portrait and not quite a self-portrait.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectEmaliapl_PL
dc.subjectekspresjonizmpl_PL
dc.subjectapropriacjapl_PL
dc.subjectNew Lookpl_PL
dc.subjectautoportretpl_PL
dc.subjectEnamellen_EN
dc.subjectExpressionismen_EN
dc.subjectAppropriationen_EN
dc.subjectNew Looken_EN
dc.subjectself-portraiten_EN
dc.titlePo godzinachpl_PL
dc.title.alternativeAfter hoursen_EN
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record