• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Le valet dans des comédies choisies de la seconde moitié du XVIIe et du XVIIIe siècle (Moliere, Marivaux, Baumarchais) et dans "Jacques le Fataliste" de Diderot

Thumbnail
View/Open
postac_slugi_w_wybranych_komedia_rychlewska_delimat_alic_000117.pdf (8.899Mb)
Author:
Rychlewska-Delimat, Alicja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Lubas-Bartoszyńska, Regina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: fr
Subject:
literatura francuska
komedia w XVII i XVIII wieku
sługa
funkcja dramatyczna
French literature
comedy 17th and 18th century
servant
dramatic function
Date: 2000
Metadata
Show full item record
Description:
Akademia Pedagogiczna. Instytut Neofilologii. Promotor pracy profesor dr hab. Regina Lubas-Bartoszyńska.
Abstract
Praca poświęcona jest postaci sługi w literaturze francuskiej XVII i XVIII wieku, w wybranych komediach Moliera, Marivaux i Beaumarchais ("Dom Juan", "Le Jeu de l'amour et du hasard", "Les Fausses confidences", "Le Barbier de Seville", "Le Mariage de Figaro"), jak również w powieści Diderota "Kubuś Fatalista i jego pan". Sługa jest konwencjonalną postacią literacką, posiadającą pewne typowe, niezmienne cechy, z drugiej zaś strony można zaobserwować silne zindywidualizowanie konkretnych postaci sług. Celem pracy jest przebadanie relacji sługa-pan w wyżej wymienionych utworach, głównie w aspekcie psychologicznym, ale również dramaturgicznym i strukturalnym. Określenie funkcji dramatycznych, które można przypisać poszczególnym postaciom (funkcje bohatera głównego podmiotu działania, pomocnika, przeciwnika, itp.), pozwala uchwycić różnice i ewolucję stosunku sługa-pan: od szczerego oddania i całkowitego podporządkowania do buntu i niezależności służącego, który staje się centralną postacią utworu.
 
The thesis is devoted to a character of a servant in the French literature of 17th and 18th century in selected comedies of Moliere, Marivaux and Beaumarchais ("Dom Juan", "Le Jeu de l'amour et du hasard", "Les Fausses confidences", "Le Barbier de Seville", "Le Mariage de Figaro"), as well as in the Diderot's novel "Jacques le Fataliste". The servant is a conventional literary character displaying some typical, invariable features, however it may be noticed a marked individualization of definite characters of servants. The purpose of the work is an examining of a relation servant-master in the above-mentioned works, mostly in psychological but also in dramaturgical and structural aspects. A defining of scenic functions which may be attributed to particular characters (function of a hero - the main subject, a helper, an antagonist etc.) enables to notice differences and an evolution of the relation servant-master: from a unreserved submission to a dissent and an independence of the servant who becomes a leading character of the composition.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1115
Collections
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image