Gmach. Mapowanie zbiorowości
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Peszko, Konrad
Promotor:
Panasiewicz, Adam
Język: pl
Słowa kluczowe:
gmachmapowanie
zbiorowość
pamięć
rekonstrukcja
Edifice
mapping
communities
memory
reconstruction
Data: 2022-07-15
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: prof. Adam Panasiewicz.Streszczenie
Praca doktorska pt. Gmach. Mapowanie zbiorowości ma na celu zbadanie możliwości
eksplorowania wspomnień w postaci pamięci autobiograficznej w procesie rekonstrukcji
przestrzeni postindustrialnego budynku Telpodu, zlokalizowanego na krakowskim Zabłociu.
Główne założenia realizacji artystycznej skupiają się na tworzeniu modeli pamięciowych,
bazujących na wspomnieniach osób wynajmujących przestrzeń w tym budynku. Na podstawie
relacji zgromadzonych za pomocą zestawu pytań w formie ankiety, powstała multimedialna
realizacja stanowiąca połączenie filmu animowanego pt. Gmach, oraz instalacji. Praca
artystyczna wprowadza widza w narrację, o nieistniejącym już miejscu, budując przestrzenną
opowieści, w której wyobrażenia i rzeczywiste wspomnienia, a także uchwycone różnice w
odbiorze budynku, tworzą kolejne wersje jego historii. Teoretyczna część pracy skupia się na
roli pamięci, jako nośnika kreującego tożsamość przestrzeni miejskiej. W tekście zostają
przywołane różnorodne praktyki artystyczne wyrosłe na gruncie konceptualnym, stanowiące
oryginalne i znaczące przykłady wykorzystania w twórczości wspomnień. Przytoczone postawy
twórcze ilustrują złożony proces eksplorowania przeszłości, a także budowania wizualnych
fantazmatów pamięciowych. Doctoral dissertation entitled 'The Edifice (Gmach). The Purpose of Mapping of Communities' is to
investigate the possibility of exploring memories in the form of autobiographical memory in the process
of reconstructing the space of the post-industrial Telpod building in Krakow’s district of Zabłocie. The
main assumptions of the artistic production are focused on creating memory models founded on
memories of people renting space in this building. Based on accounts collected by means of a set of
questions in the form of a survey, a multimedia presentation was created as a combination of an
animated film entitled 'The Edifice' and an installation. The artistic work introduces the viewer into a
narrative about a place that no longer exists by unfolding a spatial story in which imagined and actual
memories, as well as differences in the perception of the building that were captured, create successive
versions of its history. The theoretical part of the dissertation focuses on the role of memory as a
carrier creating the identity of urban space. The text refers to various artistic practices that emerged on
the conceptual ground, which are original and significant examples of utilising memories in artistic
output. The creative attitudes referred to illustrate the complex process of exploring the past and also
building visual phantasms of memory.