Diagnoza, jako podstawa pomocy pedagogicznej dzieciom w przedszkolu
Author:
Cygan, Barbara
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Adamek, Irena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
zaburzeniatrudności
diagnoza
wspomaganie rozwoju
disorders
difficulties
diagnosis
development
Date: 2016
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Ireny Adamek.Abstract
Praca została poświęcona zagadnieniu diagnozy przedszkolnej oraz jej roli we wczesnym wykrywaniu trudności/opóźnień/dysharmonii czy zaburzeń rozwojowych u dzieci w tym wieku. Diagnoza przedszkolna, poparta obserwacją, jest bowiem często pierwszym badaniem, na podstawie którego można stwierdzić prawidłowość lub nieprawidłowość rozwoju dziecka. Obowiązkiem nauczycieli, w odniesieniu do jej wyników, jest podejmowanie działań wspomagających rozwój dziecka, u którego zdiagnozowano trudności/opóźnienia/dysharmonie czy zaburzenia w celu ich zmniejszenia. Wczesna diagnoza i, co za tym idzie, wczesne podejmowanie działań wspomagających pozwala uniknąć pogłębiania się trudności/zaburzenia/dysharmonii czy opóźnienia i umożliwia dziecku prawidłowe funkcjonowanie w rodzinie i społeczeństwie. Zasadność przeprowadzania diagnozy przedszkolnej i jej rolę we wczesnym wykrywaniu niepokojących zachowań podkreślili sędziowie kompetentni upatrując niej podstawę wczesnej terapii czy działań specjalistycznych. W pracy zwrócono również uwagę na umiejętności diagnostyczne nauczyciela i konieczność posiadania przez niego wiedzy specjalistycznej z zakresu znajomości zaburzeń rozwojowych i psychopatologicznych niezbędnej w procesie diagnozowania. This thesis is concerned with the issue of diagnosis at kindergarden and its role in the early detection of problem as/retardaitions/disharmony or other developmental disorders children may have at this age. Pre-school diagnosis supported by observation can often be the first analysis on the basis of which the development of a child is determined as normal or abnormal. It is the duty of teachers to take action supporting the development of a child diagnosed with problems/retardations/disharmonies or disorders in order to reduce them. The faster children are diagnosed, the faster actions can be taken in order to help them to reduce problems/retardations/disharmonies and delays allowing children to function properly in family and social life. The legitimacy of carrying out diagnosis at pre-school and its role in the early detection of disturbing behavior has been underlined by the scientists, it is the basis for the early therapy and specialized help. This thesis also highlights the fact that a teacher has to be skilled at diagnosing children and has to have an extensive knowledge of developmental disorders and psychopathology necessary in the process of diagnosis.