Nazwy polskich zespołów muzycznych (na przykładzie grup muzycznych powstałych w latach 1980-2000)
View/ Open
Author:
Czernek, Paweł
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Skowronek, Bogusław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
onomastykanazwa zespołu muzycznego
lingwistyka kulturowa
semantyka kognitywna
onomastics
music band name
cultural linguistics
cognitive semantics
Date: 2016-09-20
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym prof. dra hab. Bogusława Skowronka.Abstract
Praca doktorska skoncentrowana jest wokół zagadnień nazw polskich zespołów muzycznych powstałych w latach 1980 – 2000. Rozprawa składa się z czterech rozdziałów zatytułowanych:
1. Założenia teoretyczno-metodologiczne
2. Muzyka i subkultury
3. Analiza lingwistyczno-kulturowa nazw zespołów muzycznych
4. Analiza formalno-gramatyczna nazw zespołów muzycznych
Dwa pierwsze rozdziały mają charakter teoretyczny, pozostałe badawczy. Opisywane nazwy zostały zgrupowane w domenach kognitywnych, w których przedstawiono zjawisko kategoryzacji. Pewne nazwy stanowią prototypowe reprezentacje danej domeny, inne sytuują się w miejscach peryferyjnych oddalonych od centrum. Duża liczba onimów stanowi kategorie rozmyte, mieszczące się w obrębie kilku domen, co zostało wykazane w pracy. Rozprawa zawiera także charakterystykę wybranych tytułów utworów muzycznych oraz opis relacji: nazwy zespołów : teksty piosenek.
Analiza formalno-gramatyczna przedstawia budowę nazw, które dzielą się na nazwy proste oraz złożone. Onimy złożone mają postać grup nominalnych, które zostały podzielone ze względu na typ związku składniowego realizowanego w poszczególnych konstrukcjach.
Zakończenie obejmuje wnioski z przeprowadzonych badań. Wskazane zostały cechy główne, dominanty semantyczno-kulturowe charakterystyczne dla badanych nazw, m.in.: oryginalność i kreacyjność, polifunkcyjność, polisemantyczność, ideologiczność, typowość formalna. This doctoral thesis is focused around the issue of names of Polish music bands established between 1980 and 2000. This dissertation consists of four chapters:
1. Theoretical and methodological assumptions
2. Music and subcultures
3. Linguistic and cultural analysis of music band names
4. Formal and grammatical analysis of music band names
The first two chapters are theoretical and the other two are based on research. The names described are grouped into cognitive domains, in which the issue of categorisation is illustrated. Certain names are prototypical representations of a given domain, while others are situated in peripheral areas remote from the centre. A large number of onyms form blurry categories that are situated in several domains, which is demonstrated in this thesis. The dissertation also contains characteristics of selected titles of music tracks and the relation between band names and lyrics.
The formal and grammatical analysis illustrates the construction of names, which are divided into simple and complex ones. Complex onyms are in the form of nominal groups, which are divided according to the type of syntactic connection implemented in various constructions.
The conclusion contains the findings from the research conducted. The main features as well as semantic and cultural dominants that characterise the studied names are indicated, including originality and creativity, multifunctionality, polysemantism, ideologism as well as formal typicality.