Działa(nie) a pozna(nie) w edukacji matematycznej dziecka
View/ Open
Author:
Nawolska, Barbara
Żądło, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych / pod redakcją naukową Krzysztofa Kraszewskiego i Ingrid Paśko. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. - S. 231-237
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kształtowanie pojęć matematycznychpoznanie i działanie w uczeniu się matematyki
obwód prostokąta
shaping mathematical concepts
knowledge and action in learning mathematics
perimeter of the rectangle
Date: 2016
Metadata
Show full item recordAbstract
Podstawą kształtowania pojęć matematycznych i uczenia się matematyki są doświadczenia typu logiczno-
matematycznego. Doświadczenia te są wprawdzie początkowo efektem działania na przedmiotach,
ale nie przedmioty i ich cechy fizyczne są istotne w tych doświadczeniach, lecz efekty samych czynności,
które są stopniowo uwewnętrzniane i mogą być realizowane jedynie w myśli, co jest podstawą tworzenia
abstrakcyjnych pojęć a więc wiedzy matematycznej.
W procesie uczenia matematyki zapomina się czasami, że nie każda czynność fizyczna jest podstawą
budowania pojęć matematycznych. Nie wystarczy więc dostarczyć dziecku konkretów i zachęcić do
manipulowania nimi. Ważne jest, jakie czynności wykonuje dziecko, jaki jest efekt tych działań i jakie
procesy myślowe temu towarzyszą. Nie każda czynność fizyczna świadczy o aktywności dziecka (w bezruchu
można być aktywnym matematycznie). The basis of shaping mathematical concepts and learning mathematics are experiences of logical-mathematical
type. Those experiences are admittedly at first an effect of calculations on objects, but not the
objects and their physical characteristics are important, but the effects of actions themselves. At first,
a child has to take physical actions, but step after step they are externalizing and can be realized only in
mind, which is the basis of creating abstract concepts, like mathematical knowledge.
In the process of learning mathematics it is forgotten sometimes, that not every physical action is a basis
to built mathematical concepts. It is not enough to give a child specifics and encourage to manipulate
them. It’s important to see what actions the child takes, what’s the effect and what thought processes
accompanies them. Not every physical activity indicates child’s activeness. Stillness can mean that child
is mathematically active.