Show simple item record

dc.contributor.authorNawolska, Barbarapl
dc.contributor.authorŻądło-Treder, Joannapl
dc.date.accessioned2024-02-13T10:02:25Z
dc.date.available2024-02-13T10:02:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationWizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [97]-107pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12838
dc.description.abstractWśród zadań zawartych w podręcznikach do matematyki elementem dominującym są zadania tekstowe. Poprzez pryzmat zadań dziecko tworzy sobie wizję świata. Jaka jest ta wizja, zależy od treści zadań. Jeśli ta treść jest realistyczna i zgodna z doświadczeniami dzieci, to obraz świata jest właściwy, a matematyka jest narzędziem opisywania i poznawania tego świata oraz czynienia go sobie bardziej bliskim i przyjaznym. Jeżeli świat pokazywany w zadaniach jest wypaczony, jest niezgodny z wiedzą i doświadczeniami dzieci, to dziecko uczy się, że matematyka nie ma żadnego zastosowania w rzeczywistości. Jest więc niepotrzebnym tworem. Zatem czy warto się uczyć czegoś, co nikomu nie jest potrzebne? Niniejszy artykuł stanowi analizę zadań wybranych z podręczników pod kątem ich realizmu i praktycznego zastosowania, a tym samym wizji świata, jaką dziecko sobie tworzy, rozwiązując te zadania.pl
dc.description.abstractAmong the assignments included in the math coursebooks the dominating element are the text exercises. Looking at the assignments, the child creates the view of the world, and what is this view depends on the content. If the content is realistic and compatible with child’s experiences, the view is correct, and math is a tool to describe and get to know it, as well as making it closer and more friendly. If the view of the world showed in the assignments is warped, it is incompatible with the knowledge and children’s experiences, and the child learns that mathematics doesn’t have application in reality. Mathematics seems to be an unnecessary composition. Is it worth to learn something that is not needed? The article analyses mathematics text assignments chosen from the coursebook, focusing on realism and practical application, as well as the world that is created in child’s mind when solving the task.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectzadanie tekstowepl
dc.subjectzadania realistycznepl
dc.subjectzadania praktycznepl
dc.subjecttext assignmenten
dc.subjectrealistic assignmenten
dc.subjectpractical assignmenten
dc.titleDziwny jest ten świat, czyli o wizji świata w zadaniach matematycznychpl
dc.title.alternativeStrange is this world, i.e. the vision of the world in mathematical tasksen
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record