Dziecięca koncepcja matematyki tworzona przez zadania z podręczników szkolnych
Author:
Nawolska, Barbara
Żądło-Treder, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [108]-120
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
zadanie matematycznedobra (zła) ilustracja zadania
(nie)poprawne polecenia
mathematics assignments
correct (incorrect) illustration of assignment
correct (incorrect) commands
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
Matematyki uczymy się poprzez rozwiązywanie zadań. Ich dobór jest kluczowy w procesie
uczenia się. To, jaką koncepcję matematyki tworzy sobie uczeń, w dużej mierze zależy od tego,
jakie zadania rozwiązuje. Jeżeli zadania dostosowane są do możliwości dzieci, treść i polecenia
poprawne i czytelne, a czynności potrzebne do ich rozwiązania zgodne z doświadczeniami
dzieci i takie, że ich gromadzenie jest podstawą kształtowania pojęć matematycznych – to
uczniowska koncepcja matematyki będzie adekwatna. W przeciwnym razie matematyka postrzegana
będzie jako dziwny i niezrozumiały twór, często budzący lęk i niechęć. W artykule
pokazujemy przykłady zadań, których rozwiązywanie może być przyczyną tworzenia fałszywej
koncepcji matematyki. We learn mathematics through solving the assignments. The key factor in the process of
learning is the selection of them. The concept of mathematics that is created by the students,
largely depends on what assignments are being solved. If the exercises are adjusted to children’s
abilities, the content and instructions are correct and legible, and actions needed are
compatible with children’s experiences, then student’s concept of mathematics will be adequate.
Otherwise, the mathematics will be seen as strange and incomprehensible, very often
creating fear and aversion. In the article we show examples of the assignments which might
be the cause of false concept of mathematics.