• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przystosowanie społeczne młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego związek z jej samooceną i samoakceptacją

Thumbnail
View/Open
Przystosowanie społeczne... (279.1Kb)
Author:
Mikrut, Adam
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. T. 4.2. Konteksty indywidualne i środowiskowe / pod redakcją Katarzyny Parys, Magdaleny Pasteczki i Jacka Sikorskiego. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [11]-35
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
social adaptation
self-perception
intellectual disability
Date: 2017
Metadata
Show full item record
Abstract
In the first part of the article the author tries to examine the hierarchical order of concepts such as: social development – social adaptation – social competences and social skills and the position the concept of social adaptation takes in the above list. As a result he comes to the conclusion that the distinction between those concepts is rather unclear. This is especially evident in special pedagogy in which all those terms are usually used interchangeably. The above observations constitute the theoretical backdrop to the attempt of finding the relationship between social adaptation and the selected elements of self-perception of students with intellectual disability. As stated by the author, the argument in favor of this relation can be found in the assumptions formulated by Jan and Wladysława Pileccy (1995, p.197) according to which those students exhibit a low level of adequate social interaction. As a result of their negative self-concept they believe they are not able to react adequately in different interpersonal situations. The above assumptions were verified in the study that included 60 students of lower secondary school; 30 of which were normally developing adolescents and another 30 were students with intellectual disability.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12893
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image