Obciążenie zawodowe nauczycieli w szkołach specjalnych i w szkołach z oddziałami integracyjnymi
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Osękowska, Edyta
Promotor:
Łukasik, Joanna
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczycielobciążenia
wypalenie
relacje
teacher
burdens
burnout
relationships
Data: 2024-05-15
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Instytut Pedagogiki Specjalnej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Joanny Łukasik, prof. UP.Streszczenie
W pierwszym rozdziale przybliżono kontekst roli zawodowej ze względu na miejsce pracy. Omówiono w nim, specyfikę
roli zawodowej zarówno w szkołach specjalnych jak i w szkołach z oddziałami integracyjnymi. Przedstawiono również
zagadnienia dotyczące funkcji, zadań a także kompetencji nauczycieli. Ponadto zwrócono uwagę na dostosowanie
wymagań oraz diagnoz e uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W drugim rozdziale skupiono się na prawnych
i teoretycznych aspektach edukacji specjalnej i włączającej. Trzeci rozdział zawiera zagadnienia związane ze
zjawiskiem obciążenia i wypalenia zawodowego nauczycieli szkoły specjalnej i klas integracyjnych. Rozdział czwarty
zawiera zagadnienia metodologiczne. Przedstawiono w nim pokrótce przyjęty paradygmat, przedmiot i cele badań oraz
problemy badawcze. Opisano również metodę badań, a także scharakteryzowano badaną próbę – nauczycieli szkół
specjalnych i szkół z oddziałami integracyjnymi. Przybliżono w nim także sposób organizacji i przebieg badań.
Natomiast rozdział piąty i szósty prezentuję analizę zebranego materiału badawczego. Ostatni rozdział zawiera
program autorski. Praca została zaopatrzona w bibliografię, spis tabel i rycin. The first chapter introduces the context of the professional role due to the workplace. It discusses, the specifics
of the professional role in both special schools and schools with integrated departments. It also presents issues
concerning the functions, tasks and also the competencies of teachers. In addition, attentian was paid to the
adaptation of requirements and diagnosis of students with special educational needs.
The second chapter focuses on the legal and theoretical aspects of special and inclusive education.
The third chapter includes issues related to the phenomenon of workload and burnout of teachers of special school
and inclusive classrooms.
Chapter IV contains methodological issues, It briefly presents the adopted paradigm, the subject and objectives of
the study, and the research problems. It also describes the research method, and characterizes the study sample -
teachers of special schools and schools with integrated classes. It also outlines the organization and conduct of
the research.
Meanwhile, Chapters V and VI present an analysis of the collected research material.
The last chapter VII contains the author's program.
The work was provided with a bibliography, a list of tables and figures.