dc.contributor.author | Rokita-Jaśkow, Joanna | pl |
dc.date.accessioned | 2024-05-20T06:39:30Z | |
dc.date.available | 2024-05-20T06:39:30Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 106, Studia Anglica 1 (2011), s. [8]-17 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/13188 | |
dc.description.abstract | Jedną z konsekwencji globalizacji jest uzyskanie przez język angielski statusu języka międzynarodowego. Fakt ten
pociąga za sobą wiele konsekwencji dotyczących wyboru i motywacji do nauki tego, jak i innych języków obcych
(przewaga motywacji instrumentalnej nad integracyjną, zmienny poziom motywacji, por. Dórnyei 2005). Ponadto
motywacja ta jest powiązana z wizją własnej tożsamości uczącego się we współczesnym świecie oraz jego stosunkiem do
kultury i użytkowników danego języka. Wydaje się, że wielojęzyczność, a co za tym idzie wielokulturowa tożsamość,
jest w pewnym sensie koniecznością i wymaganiem współczesności.
Artykuł prezentuje powyższe tezy w oparciu o wyniki badań polskich (Wilczyńska 2008, Chłopek 2008) i zagranicznych
(Lamb 2004; Bartram 2006; Henry and Apelgren 2006; Dórnyei, Csizer, Nemeth 2006) uczonych. W części końcowej
przedstawiono konsekwencje tych zmian dla dydaktyki języków obcych, takie jak porzucenie nauczania według jednej
metody, konieczność nauczania nie tylko form językowych, ale i kształcenia kompetencji interkulturowej. | pl |
dc.language | en | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.title | Foreign language learning in the globalising world: attitudes, motivation, learner identity | en |
dc.title.alternative | Nauka języka obcego w dobie światowej globalizacji: postawy, motywacja, tożsamość ucznia | pl |
dc.type | Article | pl |