Reading literature as a point of departure for philosophical discussions in the EFL/EAL classroom in Norway – a local case study
View/ Open
Author:
Tørnby, Hilde
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 106, Studia Anglica 1 (2011), s. [55]-62
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejszy artykuł jest oparty na kwestionariuszu wypełnionym w roku 2010 przez 66
nauczycieli języka angielskiego pracujących w norweskich szkołach. Celem było otrzymanie informacji na temat
wykorzystania literatury w czasie lekcji języka angielskiego. Czy literatura jest punktem wyjścia do etycznej i
filozoficznej dyskusji, czy też nacisk jest położony na samo rozumienie treści tekstu?
Kwestionariusze wskazują na dominację pytań o rozumienie tekstu wśród używanych technik nauczania. Mocno wierzę, że
literatura może otwierać drzwi do bardziej skomplikowanych idei, ale te idee nie wynikną z pytań o rozumienie
tekstu, które kładą nacisk na treść, a nie na filozofię tekstu.
W przyszłości planuję przeprowadzić obserwację, jak uczniowie radzą sobie z powieścią
‘The Diary of a Part-Time Indian’ autorstwa Shermana Alexie. Czy ten tekst otworzy drzwi do filozoficznych pytań?
Jak praca z powieścią wpłynie na dyskurs w czasie lekcji języka angielskiego? Jak techniki nauczania wpływają na
głębokie rozumienie tekstu literackiego? A także – jak uczniowie odbierają pracę z tekstem literackim na lekcji
języka angielskiego?