• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2011, Studia Anglica 1
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2011, Studia Anglica 1
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investigating washback effect in the context of planning reading comprehension tasks

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Investigating washback effect... (463.2KB)
Autor:
Marzec-Stawiarska, Małgorzata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 106, Studia Anglica 1 (2011), s. [63]-79
Język: en
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Washback to wpływ, jaki wywierają testy pisane przez uczniów na kształt kursu językowego. Literatura przedmiotu przedstawia głównie jego negatywny wpływ na nauczanie oraz uczenie się języków obcych, ponieważ uczniowie oraz nauczyciele często ograniczają się do nauki z mało zróżnicowanym zasobem technik, preferując te, z których składa się egzamin. Badanie przedstawione w artykule miało na celu analizę trychotomicznego modelu zjawiska washback Hughasa w kontekście kształcenia sprawności czytania. Sprawdzono, jaki wpływ ma washback na uczestników (czyli w tym przypadku nauczycieli języka angielskiego pracujących w gimnazjach oraz w szkołach ponadgimnazjalnych), proces (czyli decyzje podejmowane przez nich podczas planowania zajęć) oraz produkt (czyli jakość nauczania czytania). Badanie wykazało, że techniki najczęściej wybierane przez nauczycieli to te, z których składa się egzamin maturalny oraz gimnazjalny. Dzieje się tak, jak wskazali nauczyciele, ponieważ występują one na egzaminach, są preferowane przez uczniów oraz sugerowane przez podręczniki. Zaobserwowano także, że nauczyciele wykazują małą kreatywność w planowaniu zadań oraz niechęć do pracy z tekstami autentycznymi, preferując te z podręcznika, do których dołączono ćwiczenia, które z kolei są częścią składową egzaminów. Próba oceny jakości nauczania czytania pokazała, że techniki, które w wysokim stopniu rozwijają wyższe poziomy przetwarzania tekstu bardzo rzadko pojawiają się na lekcji języka obcego, co może stworzyć podstawę do zakwestionowania jakości kształcenia tej sprawności. Nie wykazano znaczącej różnicy w planowaniu zajęć między nauczycielami pracującymi w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13194
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2011, Studia Anglica 1
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image