Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDybiec-Gajer, Joannapl
dc.date.accessioned2025-03-18T12:01:50Z
dc.date.available2025-03-18T12:01:50Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 117, Studia Anglica 2 (2012), s. [14]-25pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13622
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest analizie możliwości zastosowania metody badania reakcji czytelniczej (reader’s response) do oceny jakości tłumaczenia i wykorzystania tej metody w kontekście dydaktyki przekładu. Główne pytania badawcze dotyczą preferencji czytelników oraz ich koncepcji pojęcia „dobrego przekładu”. Bazę materiałową stanowią dane zebrane w dwuetapowym badaniu ankietowym obejmującym trzy grupy respondentów: studentów socjologii, studentów filologii angielskiej i pracowników naukowych filologii angielskiej; w sumie ankiety wypełniło sześćdziesiąt osób. Ocenie podlegało siedem polskich przekładów wybranej jednostki tłumaczeniowej na poziomie zdania, w której występował problem tłumaczeniowy (humor). Wyniki badań pokazują, że tłumaczenie było oceniane przede wszystkim jako samoistny tekst w języku docelowym – znajomość tekstu wyjściowego nie wpływała znacząco na opinie o tłumaczeniu. Wszystkie grupy respondentów najniżej oceniły egzotyzujące rozwiązanie problemu tłumaczeniowego, które niejako demaskowało tekst jako tłumaczenie. Wyłaniająca się z badań koncepcja udanego przekładu to idiomatyczny tekst w języku docelowym, nieujawniający obecność tłumacza. W przeprowadzenie badań zaangażowane były różne grupy studentów przekładoznawstwa, nie tylko jako respondenci, ale również jako autorzy większości ocenianych przekładów. Pomimo ograniczeń metoda badania reakcji czytelniczej z czynnym udziałem studentów może być inspirującą techniką dydaktyczną, uwrażliwiającą na różne aspekty recepcji tłumaczenia.pl
dc.language.isoenpl
dc.titleReader’s response as a survey-based tool for translation quality assessment and its implications for translator trainingen
dc.title.alternativeReakcja czytelnicza jako narzędzie badawcze do oceny jakości tłumaczenia i jej wpływ na kształcenie tłumaczypl
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord