Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGicala, Agnieszkapl
dc.date.accessioned2025-03-18T14:42:16Z
dc.date.available2025-03-18T14:42:16Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 117, Studia Anglica 2 (2012), s. [136]-142pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13631
dc.description.abstractNiniejszy artykuł jest próbą ujęcia – z perspektywy, jaką oferuje językoznawstwo kognitywne – zjawiska demetaforyzacji, czyli wydobycia dosłownego znaczenia metafory. Według autorki, zjawisko to ujawnia się w metaforach konwencjonalnych, gdzie wykorzystywane jest przez mówiącego świadomie – jako gra słów. Analiza przykładów demetaforyzacji jest przeprowadzona w świetle najnowszej teorii metafory w nurcie kognitywnym – teorii amalgamatów, określanej też jako teoria integracji pojęciowej (ang. blending theory, conceptual integration theory). Mechanizmu demetaforyzacji autorka upatruje w jednym z procesów integracji pojęciowej zwanym ‘rozpakowaniem’ (ang. unpacking), który wyjaśnia możliwość zaistnienia dosłownego znaczenia w danej metaforze.pl
dc.language.isoenpl
dc.titleUnpacking a Blend: the Process of Demetaphorization from the Cognitive Perspectiveen
dc.title.alternativeRozpakowanie mieszanki: proces demetaforyzacji z perspektywy kognitywnejpl
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord