Do language expressions have “deeper meanings”? The issue of metaphor in the context of Cavellian interpretation of Samuel Beckett’s Endgame
View/ Open
Author:
Filipczuk, Michał
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Universitas Gedaniensis. - 2022, R. 34, t. 62, s. [137]-150
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
Stanley Cavellphilosophy of literature
metaphor
epistemic reading
philosophical literary criticism
Stanley Cavell
filozofia literatury
metafora
lektura epistemiczna
filozoficzna krytyka literacka
Date: 2022
Metadata
Show full item recordDescription:
This research was funded in whole or in part by [National Science Center in Poland - project number: 2021/41/N/HS1/03172]. For the purpose of Open Access, the author has applied a CC-BY public copyright licence to any Author Accepted Manuscript (AAM) version arising from this submission.Abstract
According to Cavell, in his Endgame Beckett consequently deploys the
so called ‘hidden literality [of meaning]’ strategy which expresses itself in a sort
of decomposing or, as we may even say, de-constructing exchanges between the
protagonists into atomic particles – as if to reach the simplest, basic meanings of
their language. In the following remarks I pose the question if literalization – so
conceived – is at all possible without falling into nonsense, so mercilessly exposed
by Beckett in his text. In the end, I draw a conclusion – going beyond Cavell’s
analyses – that the Endgame seems to suggest unavoidability of the metaphor as
a means of communication in everyday life. Według Cavella w tekście Końcówki Beckett konsekwentnie realizuje
tzw. strategię „ukrytej literalizacji [znaczeń]”, wyrażającą się w rozkładaniu na
czynniki pierwsze, a nawet, jak moglibyśmy dziś powiedzieć, na swego rodzaju
dekonstruowaniu dialogów protagonistów sztuki oraz ich języka na najprostsze
cząstki – tak by móc dotrzeć do najbardziej elementarnych sensów ich wypowiedzi.
W poniższym tekście stawiam pytanie o to, czy tak rozumiana literalizacja
jest możliwa bez popadania w nonsens, bezlitośnie obnażany przez Becketta
w jego dramacie. W konkluzji niniejszych uwag – już wykraczając poza analizy
Cavella – stwierdzam, że tekst Końcówki skłania do wniosku o nieuchronności
metafory jako środka komunikacji w codziennych sytuacjach językowych.


