dc.description.abstract | Praca zbiorowa, którą oddajemy do rąk Czytelników, przedstawia problematykę kształcenia pedagogów specjalnych w
Polsce. Pokazuje różne rozwiązania w zakresie kształcenia pedagoga specjalnego, ukazuje aktualne potrzeby
szkolnictwa specjalnego i możliwości zmian, zwłaszcza w sytuacji, gdy zakres pedagogiki specjalnej znacznie się
rozszerzył: od wczesnej interwencji po andragogikę.
W okresie minionego dwudziestolecia system kształcenia podlegał częściowej modernizacji, co znalazło swój wyraz w
przedłużeniu czasokresu studiów do lat pięciu w 1973 r. Trzynaście lat później wprowadzono drożność kształcenia dla
absolwentów studiów nauczycielskich uzupełniających wiedzę w systemie zaocznym. W bieżącym roku na rynku pracy
pojawiają się absolwenci trzyletnich Kolegiów Nauczycielskich z pedagogiki specjalnej, co pociąga za sobą
konieczność wprowadzenia przez niektóre uczelnie dwuletnich studiów magisterskich.
Uruchomione w 1978 r. trzysemestralne studia podyplomowe dla absolwentów innych kierunków studiów magisterskich z
przygotowaniem pedagogicznym mają na celu uzupełnienie kadry specjalistów przedmiotowych.
W rozważaniach nad oczekiwanym modelem kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce m.in. uwzględniono:
- aktualne uregulowania prawne kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
- kształcenie specjalne w nowej sytuacji ekonomicznej
- rozszerzenie zadań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Niniejsza praca stanowi pokłosie ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej przez Centralny Ośrodek Metodyczny
Studiów Nauczycielskich w Krakowie w listopadzie 1995 roku pt.: Koncepcja kształcenia pedagogów specjalnych.
Zamieszczone w tej pracy artykuły zostały ujęte w czterech częściach:
1. Koncepcja edukacyjna w kontekście nowych potrzeb
2. W stronę terapii pedagogicznej
3. Kształcenie pedagogów specjalnych w różnych zakresach
4. Skuteczność przygotowania zawodowego pedagogów specjalnych. Programy studiów. Obejmują one refleksje nad polskim
systemem kształcenia pedagogów specjalnych, kształcenia integracyjnego, kształcenia w zakresie psychologii,
logopedii, terapii zajęciowej, 'uogólnienia bogatych niejednokrotnie doświadczeń akademickich oraz wnioski z badań
empirycznych zarówno w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i dyscyplin pokrewnych.
Przekazując Czytelnikom ten tom materiałów, mamy nadzieję, że jego lektura będzie inspirowała odbiorcę do własnych
refleksji, do nowych poszukiwań badawczych, a zawarte w nich doświadczenia przyczynią się do doskonalenia procesu
nauczania, modernizacji planów i programów studiów z zakresu pedagogiki specjalnej w szkołach wyższych.
Zaprezentowane w książce poglądy nauczycieli uczelni kształcących pedagogów specjalnych oraz praktyków, stwarzają
perspektywę nowego spojrzenia na rozwiązania organizacyjne, metodyczne i metodologiczne dotyczące przygotowania
studentów do różnych form kształcenia dzieci niepełnosprawnych. | pl_PL |