Show simple item record

dc.contributor.authorBanach, Czesławpl_PL
dc.contributor.authorSękowska, Zofiapl_PL
dc.contributor.authorMaciarz, Aleksandrapl_PL
dc.contributor.authorKosakowski, Czesławpl_PL
dc.contributor.authorWyczesany, Janinapl_PL
dc.contributor.authorGrochmal-Bach, Bożenapl_PL
dc.contributor.authorOleńska-Pawłak, Teresapl_PL
dc.contributor.authorKruk-Lasocka, Joannapl_PL
dc.contributor.authorGunia, Grażynapl_PL
dc.contributor.authorPilecka, Władysławapl_PL
dc.contributor.authorŁaś, Helenapl_PL
dc.contributor.authorEckert, Urszulapl_PL
dc.contributor.authorBorzyszkowska, Halinapl_PL
dc.contributor.authorSzecówka, Adampl_PL
dc.contributor.authorDykcik, Władysławpl_PL
dc.contributor.authorKorzon, Anielapl_PL
dc.contributor.authorLausch-Żuk, Jolantapl_PL
dc.contributor.authorSzychowiak, Barbarapl_PL
dc.contributor.authorOszustowicz, Barbarapl_PL
dc.contributor.authorUrban, Bronisławpl_PL
dc.contributor.editorWyczesany, Janinapl_PL
dc.contributor.editorKosętka, Halinapl_PL
dc.date.accessioned2017-04-26T07:58:46Z
dc.date.available2017-04-26T07:58:46Z
dc.date.issued1996
dc.identifier.isbn83-86841-55-9
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1557
dc.description.abstractPraca zbiorowa, którą oddajemy do rąk Czytelników, przedstawia problematykę kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce. Pokazuje różne rozwiązania w zakresie kształcenia pedagoga specjalnego, ukazuje aktualne potrzeby szkolnictwa specjalnego i możliwości zmian, zwłaszcza w sytuacji, gdy zakres pedagogiki specjalnej znacznie się rozszerzył: od wczesnej interwencji po andragogikę. W okresie minionego dwudziestolecia system kształcenia podlegał częściowej modernizacji, co znalazło swój wyraz w przedłużeniu czasokresu studiów do lat pięciu w 1973 r. Trzynaście lat później wprowadzono drożność kształcenia dla absolwentów studiów nauczycielskich uzupełniających wiedzę w systemie zaocznym. W bieżącym roku na rynku pracy pojawiają się absolwenci trzyletnich Kolegiów Nauczycielskich z pedagogiki specjalnej, co pociąga za sobą konieczność wprowadzenia przez niektóre uczelnie dwuletnich studiów magisterskich. Uruchomione w 1978 r. trzysemestralne studia podyplomowe dla absolwentów innych kierunków studiów magisterskich z przygotowaniem pedagogicznym mają na celu uzupełnienie kadry specjalistów przedmiotowych. W rozważaniach nad oczekiwanym modelem kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce m.in. uwzględniono: - aktualne uregulowania prawne kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych - kształcenie specjalne w nowej sytuacji ekonomicznej - rozszerzenie zadań w zakresie pedagogiki specjalnej. Niniejsza praca stanowi pokłosie ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej przez Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauczycielskich w Krakowie w listopadzie 1995 roku pt.: Koncepcja kształcenia pedagogów specjalnych. Zamieszczone w tej pracy artykuły zostały ujęte w czterech częściach: 1. Koncepcja edukacyjna w kontekście nowych potrzeb 2. W stronę terapii pedagogicznej 3. Kształcenie pedagogów specjalnych w różnych zakresach 4. Skuteczność przygotowania zawodowego pedagogów specjalnych. Programy studiów. Obejmują one refleksje nad polskim systemem kształcenia pedagogów specjalnych, kształcenia integracyjnego, kształcenia w zakresie psychologii, logopedii, terapii zajęciowej, 'uogólnienia bogatych niejednokrotnie doświadczeń akademickich oraz wnioski z badań empirycznych zarówno w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i dyscyplin pokrewnych. Przekazując Czytelnikom ten tom materiałów, mamy nadzieję, że jego lektura będzie inspirowała odbiorcę do własnych refleksji, do nowych poszukiwań badawczych, a zawarte w nich doświadczenia przyczynią się do doskonalenia procesu nauczania, modernizacji planów i programów studiów z zakresu pedagogiki specjalnej w szkołach wyższych. Zaprezentowane w książce poglądy nauczycieli uczelni kształcących pedagogów specjalnych oraz praktyków, stwarzają perspektywę nowego spojrzenia na rozwiązania organizacyjne, metodyczne i metodologiczne dotyczące przygotowania studentów do różnych form kształcenia dzieci niepełnosprawnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 217pl_PL
dc.subjectpedagodzy specjalnipl_PL
dc.subjectkształceniepl_PL
dc.subjectPolskapl_PL
dc.subjectkonferencjepl_PL
dc.titleSystem kształcenia pedagogów specjalnych : ciągłość i możliwości zmianpl_PL
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record