Kompetencja moralna jako kategoria teoretyczna i badawcza w pedagogice wczesnoszkolnej
View/ Open
Author:
Nowak, Zbigniew
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7271-362-6
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
moralnośćrozwój moralny
wychowanie dzieci
Date: 2006
Metadata
Show full item recordAbstract
Przedmiotem pracy jest kompetencja moralna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Tym samym może ona okazać się przydatna dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dla nauczycieli uczących na tym szczeblu edukacji. Problem moralności dziecięcej doczekał się w ostatnich dziesięcioleciach licznych opracowań, dalej jednak, jak się wydaje, czeka na swoją wielką syntezę. Nieustająca jest też potrzeba aktualizacji wiedzy o rozwoju moralnym dzieci, w związku z dynamicznymi w ostatnim czasie przemianami zachodzącymi w samej moralności, jak i w mentalności kolejnych pokoleń dzieci. Jeżeli np. prawdziwa jest piagetowska hipoteza wiążąca rozwój moralny z rozwojem intelektualnym, to obserwowany od pewnego czasu tzw. trend sekularny powodujący przyspieszenie rozwoju intelektualnego powinien mieć przełożenie także i na
rozwój moralny. Kolejne lata przynoszą także pewien postęp w dziedzinie metodologii badań nad moralnością w ogóle, a nad moralnością dzieci w szczególności.