Paradygmatyczne horror vacui w pedagogice
Author:
Ryk, Andrzej
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Debata Edukacyjna. 2013, nr 6, s. 8-16
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
zasada horror vacuiparadygmat
peryferie paradygmatów
horror vacui
principle
paradigm
paradigm peripheries
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł odwołuje się do starożytnej zasady horror vacui, która oznaczała dosłownie
‘lęk przed próżnią’ a w szerszym kontekście ‘lęk przed tym, co nieznane’. Autor wykorzystuje
tę zasadę do próby opisu dynamicznych zmian zachodzących w świecie paradygmatów,
pytając m.in. o możliwość wzajemnego komunikowania się paradygmatów
– przekłady międzyparadygmatyczne. Stawia tezę o istnieniu peryferii paradygmatów,
które są kanałami komunikacyjnymi między poszczególnymi paradygmatami. The article refers to the ancient principle of horror vacui, which literally means ‘fear
of empty space’, and in a broader sense – ‘fear of the unknown’. The author employs
this principle to describe changes taking place in the realm of paradigms, pondering
e.g. over the possibility of mutual communication between paradigms: inter-paradigm
translations. He argues that there exist peripheries of paradigms that act as communication
channels between particular paradigms.