• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przygotowanie dzieci do szkoły w warunkach rozwijającego się wychowania przedszkolnego na ziemiach polskich : (druga połowa XIX wieku - 1918 rok)

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 265 (14.56Mb)
Author:
Adamek, Irena
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-87513-87-3
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wychowanie przedszkolne
Polska
19 w.
1900-1945
Date: 1999
Metadata
Show full item record
Abstract
W części empirycznej ukazałam: 1. Walory zastosowania konkretnej metody diagnozowania dzieci za pomocą „Kwestionariusza pojęć i poglądów” J.W. Dawida, w wersji zmodyfikowanej przez A. Szycównę. 2. Transformację teoretycznych wskazówek polskich pedagogów w celu oceny przygotowania dzieci do szkoły (testy badające spostrzegawczość i słuch fonematyczny jako formy badania stopnia „wykształcenia zmysłów u dzieci”; nauka o rzeczach jako prawzór edukacji zintegrowanej). 3. Pozytywny wpływ zajęć stymulujących rozwój dzieci sześcioletnich w przedszkolu i przygotowujących je do rozpoczęcia nauki szkolnej. 4. Wkład metody biograficznej postulowanej przez A. Szycównę w kompleksowy opis dziecka (metoda analizy przypadku „case study” z uwzględnieniem „metody biograficznej” oraz historii życia). Dowiodłam przydatności w praktyce koncepcji, metod, narzędzi badawczych. Na tej podstawie wnioskować można o: • uniwersalności spostrzeżeń J.W. Dawida dotyczących metod oceny zasobu wyobrażeń i pojęć dziecka przedszkolnego, tak w zakresie diagnozy, jak i budowania programów pracy przygotowujących lepiej dziecko do pracy w szkole; • „nauce o rzeczach” jako formie edukacji będącej prawzorem nauczania zintegrowanego, za pomocą której można przeprowadzać dziecko od swobodnej aż do systematycznej nauki; • potrzebie kompleksowego kształcenia zmysłów, które sprawia, że dziecko jest lepiej przygotowane do nabywania umiejętności szkolnych; • konieczności wykorzystywania w pracy z dzieckiem metody biograficznej, co pozwoli wychowawcy lepiej poznać dziecko, a tym samym trafniej dobrać treści, sposoby i środki. Sądzić należy, że przedstawione analizy teoretyczne i empiryczne problemów przygotowania dziecka do szkoły w rozwijającym się systemie wychowania przedszkolnego przełomu wieków XIX i XX przyczynią się do pogłębionych interpretacji i wzbogacenia dorobku współczesnej teorii i praktyki wychowania w tej dziedzinie. Na zakończenie rozważań o widzeniu przez teoretyków i praktyków wychowania i przygotowania do szkoły dziecka oddajmy głos J. Marciszewskiej: w epoce przedszkolnej nie należy udzielać systematycznego nauczania; rozpocząć się ono powinno w 8 roku życia dziecka, i to w normalnych warunkach, w nienormalnych zaś mianowicie, gdy dziecko jest niezdrowe lub nieudolne - jeszcze później. Wtłaczanie do słabego umysłu dziecka wiadomości, na które czas jeszcze nie przyszedł, jest wprost przeciwne celowi, jaki sobie wychowawca zakłada. Dziecko przedwcześnie nauczane, gdy przyjdzie właściwa pora nauki, będzie już zmęczone, wyczerpane, znudzone, a co najgorsze - dziwnie bezmyślne i szablonowe, [..] praca nad dzieckiem w epoce przedszkolnej jest donioślejsza od pracy nad dzieckiem w epoce szkolnej, gdyż ona zakłada fundament, na którym szkoła i życie mają budować. Jak od fundamentu zależy trwałość, a tern samem wartość tego gmachu, tak od pracy pierwszego wychowawcy zależy trwałość i wartość dalszego wychowania.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1708
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image