• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogiczne i psychospołeczne uwarunkowania postaw nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (25.40MB)
Autor:
Kossewska, Joanna
Promotor:
Pilecka, Władysława
Język: pl
Słowa kluczowe:
postawy
integracja
dzieci niepełnosprawne
osobowość
temperament
attitudes
mainstreaming
exceptional children
personality
temperament
Data: 1998
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. WSP Władysławy Pileckiej.
Streszczenie
Prezentowane w pracy badania miały na celu określenie predyktorów wyznaczających postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych w porównaniu z osobami wykonującymi odmienny zawód. Jako grupy kontrolne wybrano: menadżerów zajmujących kierownicze stanowiska w zakładach pracy i stanowiących potencjalną grupę przyszłych pracodawców oraz pracowników służby zdrowia mających częsty (choć odmienny niż nauczyciele) kontakt z niepełnosprawnymi. Założono, że zmienne pedagogiczne (kierunek wykształcenia, zawód, staż pracy oraz typ szkoły, w której nauczyciele pracują), temperamentalne osobowościowe, a także społeczne pozostają w związkach z badanymi podstawami.W badaniach wykorzystano m.in. Skalę Postaw wobec Integracji Szkolnej Dzieci Niepełnosprawnych - M. Winzer. Stwierdzono, że postawy wobec integracji zależą od wymiarów temperamentu i osobowości, lecz w niewielkim stopniu warunkowane są rodzajem wykonywanego zawodu, natomiast różnicują się znacznie w zależności od typu szkoły, w której pracują nauczyciele. Wyniki badań pozwoliły na opracowanie hipotetycznego modelu nauczyciela przejawiającego najbardziej pozytywne postawy wobec integracji szkolnej Uczniów niepełnosprawnych.
 
The study identified differences in the level of attitudes towards main-streaming of exceptional children in Polish teachers working in different types of school in comparison to staff of medical service and managers. The assumption was, that these professional groups have different contact with exceptional people. Another assumption was, that attitudes towards mainstreaming are related to such variables as education, profession, work experience, temperament personality, burnout syndrom. Participants od the study completed the Scale of Attitudes Towards Mainstreaming of Exceptional Children by M. Winzer. The results showed that the level of attitudes towards mainstreaming depend on temperamental and personality dimensions, as well as the type of school the teachers work at. According to the results the hipothetical model of the teacher presenting the most positive attitudes was made.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1742
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image