Pedagogiczne i psychospołeczne uwarunkowania postaw nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych
View/ Open
Author:
Kossewska, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Pilecka, Władysława
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
postawyintegracja
dzieci niepełnosprawne
osobowość
temperament
attitudes
mainstreaming
exceptional children
personality
temperament
Date: 1998
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. WSP Władysławy Pileckiej.Abstract
Prezentowane w pracy badania miały na celu określenie predyktorów wyznaczających postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych w porównaniu z osobami wykonującymi odmienny zawód. Jako grupy kontrolne wybrano: menadżerów zajmujących kierownicze stanowiska w zakładach pracy i stanowiących potencjalną grupę przyszłych pracodawców oraz pracowników służby zdrowia mających częsty (choć odmienny niż nauczyciele) kontakt z niepełnosprawnymi. Założono, że zmienne pedagogiczne (kierunek wykształcenia, zawód, staż pracy oraz typ szkoły, w której nauczyciele pracują), temperamentalne osobowościowe, a także społeczne pozostają w związkach z badanymi podstawami.W badaniach wykorzystano m.in. Skalę Postaw wobec Integracji Szkolnej Dzieci Niepełnosprawnych - M. Winzer. Stwierdzono, że postawy wobec integracji zależą od wymiarów temperamentu i osobowości, lecz w niewielkim stopniu warunkowane są rodzajem wykonywanego zawodu, natomiast różnicują się znacznie w zależności od typu szkoły, w której pracują nauczyciele. Wyniki badań pozwoliły na opracowanie hipotetycznego modelu nauczyciela przejawiającego najbardziej pozytywne postawy wobec integracji szkolnej Uczniów niepełnosprawnych. The study identified differences in the level of attitudes towards main-streaming of exceptional children in Polish teachers working in different types of school in comparison to staff of medical service and managers.
The assumption was, that these professional groups have different contact with exceptional people. Another assumption was, that attitudes towards mainstreaming are related to such variables as education, profession, work experience, temperament personality, burnout syndrom. Participants od the study completed the Scale of Attitudes Towards Mainstreaming of Exceptional Children by M. Winzer. The results showed that the level of attitudes towards mainstreaming depend on temperamental and personality dimensions, as well as the type of school the teachers work at. According to the results the hipothetical model of the teacher presenting the most positive attitudes was made.