L'univers théâtral dans les drames et dans la prose de Jean Genett
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Chomiszczak, Tomasz
Promotor:
Lubas-Bartoszyńska, Regina
Język: fr
Słowa kluczowe:
interakcjalustro
ceremonia
sacrum
labirynt
interaction
mirror
ceremony
sacrum
labyrinth
Data: 1997
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem Pani prof. dr hab. Reginy Lubas-Bartszyńskiej. Streszczenie pracy w języku polskim na stronach 226-243.Streszczenie
Praca dotyczy literatury Jean Geneta. Ma na celu wykazać, że świat literacki Geneta nosi wszelkie znamiona
teatralności: nie tylko w jego dramatach, lecz również w powieściach. Objawia się to poprzez nawiązywanie autora do
metafory ”theatrum mundi", przez zagęszczanie iluzji dzięki tworzeniu niezliczonych sobowtórów swoich postaci,
uciekanie w świat rytuału i relacji sacrum-profanum. Genet posługuje się też chętnie grą intertekstualną. Wszystkie
te zabiegi są dowodem poważnych zaburzeń identyfikacyjnych pisarza, który bezskutecznie poszukuje prawdy o własnej
tożsamości. Nie mogąc jej odnaleźć - wybiera teatralny fałsz. The dissertation concerns the literature of Jean Genet. Its target is to show that the literary world of Genet has
all marks of theatrality: both in his dramas and in novels. The author refers to the "theatrum mundi” metaphore, he
increases an illusion by creating a great number of doubles of his chracters, he runs away into the world of ritual
and sacrum-profanum relation. Genet, makes use willingly of an intertextual playing. All those measures prove the
writer's serious problems with self-identification. Genet looks for the truth about his identity without results:
in the end, he choses the theatrical false.