• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Poziom orientacji w schemacie ciała a stopień opanowania umiejętności czytania i pisania przez głuchych uczniów klas I

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (13.68Mb)
Author:
Baran, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Gałkowski, Tadeusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
czytanie
pisanie
orientacja
pierwszoklasista
schemat ciała
szkolne funkcjonowanie
umiejętności szkolne
Date: 1995
Metadata
Show full item record
Description:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Tadeusza Gałkowskiego.
Abstract
Celem pracy była po pierwsze diagnoza i porównanie poziomu orientacji głuchych i słyszących uczniów klas I w schemacie ciała oraz po drugie ustalenie siły zależności pomiędzy omawianym poziomem a stopniem opanowania umiejętności czytania i pisania przez badanych uczniów. Do badań wykorzystano francuski test schematu ciała (J. Berges, C. Darat-Hmeljak, M. Stambak), uniwersalne próby na orientację w prawej i lewej stronie ciała (Piaget-Head) oraz próby głośnego czytania oraz pisania (T. Straburzyńska i T. Śliwińska). Uzyskane wyniki wskazują na istotnie niższy poziom orientacji głuchych uczniów w schemacie ciała. Jakkolwiek ujawniono w grupie eksperymentalnej zależności pomiędzy badanymi zmiennymi (orientacja w schemacie ciała a umiejętność czytania oraz pisania), to wskazują one na znaczenie orientacji w schemacie ciała dla powodzenia w nabywaniu podstawowych umiejętności szkolnych. Na tej podstawie sformułowano postulaty do pracy rewalidacyjnej z dzieckiem niesłyszącym w okresie przed rozpoczęciem i na początku nauki szkolnej.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1839
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image