Poziom orientacji w schemacie ciała a stopień opanowania umiejętności czytania i pisania przez głuchych uczniów klas I
View/ Open
Author:
Baran, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Gałkowski, Tadeusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
czytaniepisanie
orientacja
pierwszoklasista
schemat ciała
szkolne funkcjonowanie
umiejętności szkolne
Date: 1995
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Tadeusza Gałkowskiego.Abstract
Celem pracy była po pierwsze diagnoza i porównanie poziomu orientacji głuchych i słyszących uczniów klas I w schemacie ciała oraz po drugie ustalenie siły zależności pomiędzy omawianym poziomem a stopniem opanowania umiejętności czytania i pisania przez badanych uczniów.
Do badań wykorzystano francuski test schematu ciała (J. Berges, C. Darat-Hmeljak, M. Stambak), uniwersalne próby na orientację w prawej i lewej stronie ciała (Piaget-Head) oraz próby głośnego czytania oraz pisania (T. Straburzyńska i T. Śliwińska). Uzyskane wyniki wskazują na istotnie niższy poziom orientacji głuchych uczniów w schemacie ciała. Jakkolwiek ujawniono w grupie eksperymentalnej zależności pomiędzy badanymi zmiennymi (orientacja w schemacie ciała a umiejętność czytania oraz pisania), to wskazują one na znaczenie orientacji w schemacie ciała dla powodzenia w nabywaniu podstawowych umiejętności szkolnych. Na tej podstawie sformułowano postulaty do pracy rewalidacyjnej z dzieckiem niesłyszącym w okresie przed rozpoczęciem i na początku nauki szkolnej.