dc.contributor.advisor | Gałkowski, Tadeusz | pl_PL |
dc.contributor.author | Baran, Jolanta | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-07-08T09:20:25Z | |
dc.date.available | 2017-07-08T09:20:25Z | |
dc.date.issued | 1995 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1839 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Tadeusza Gałkowskiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem pracy była po pierwsze diagnoza i porównanie poziomu orientacji głuchych i słyszących uczniów klas I w schemacie ciała oraz po drugie ustalenie siły zależności pomiędzy omawianym poziomem a stopniem opanowania umiejętności czytania i pisania przez badanych uczniów.
Do badań wykorzystano francuski test schematu ciała (J. Berges, C. Darat-Hmeljak, M. Stambak), uniwersalne próby na orientację w prawej i lewej stronie ciała (Piaget-Head) oraz próby głośnego czytania oraz pisania (T. Straburzyńska i T. Śliwińska). Uzyskane wyniki wskazują na istotnie niższy poziom orientacji głuchych uczniów w schemacie ciała. Jakkolwiek ujawniono w grupie eksperymentalnej zależności pomiędzy badanymi zmiennymi (orientacja w schemacie ciała a umiejętność czytania oraz pisania), to wskazują one na znaczenie orientacji w schemacie ciała dla powodzenia w nabywaniu podstawowych umiejętności szkolnych. Na tej podstawie sformułowano postulaty do pracy rewalidacyjnej z dzieckiem niesłyszącym w okresie przed rozpoczęciem i na początku nauki szkolnej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | czytanie | pl_PL |
dc.subject | pisanie | pl_PL |
dc.subject | orientacja | pl_PL |
dc.subject | pierwszoklasista | pl_PL |
dc.subject | schemat ciała | pl_PL |
dc.subject | szkolne funkcjonowanie | pl_PL |
dc.subject | umiejętności szkolne | pl_PL |
dc.title | Poziom orientacji w schemacie ciała a stopień opanowania umiejętności czytania i pisania przez głuchych uczniów klas I | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |