Teoretyczna i eksperymentalna analiza edukacji ekologicznej młodzieży
View/ Open
Author:
Sobczyk, Wiktoria
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7271-204-2
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2003
Metadata
Show full item recordAbstract
Projektowanie procesu edukacji ekologicznej powinno być oparte na dokładnej analizie treści nauczania, zastosowaniu
aktywizujących metod i technik kształcenia, a także użytych środków dydaktycznych, umiejętności aktywizacji
słuchaczy oraz ich możliwości percepcyjnych. W pracy opisano cele edukacji ekologicznej, warunki kształtowania
świadomości i postaw ekologicznych. Podano przykłady zachowań człowieka wobec biotycznych elementów środowiska
naturalnego. Scharakteryzowano oraz zilustrowano wybranymi programami autorskimi formy i metody ekologicznego
kształcenia. Ukazano proces edukacji ekologicznej w polskim szkolnictwie podstawowym, ponadpodstawowym, średnim i
wyższym, ilustrując go przykładami opartymi na sondażach środowiskowych. Zwrócono uwagę na istotę procesu
ekoedukacji w rewalidacji młodzieży niepełnosprawnej w ośrodkach specjalnych. Opisano działania proekologiczne w
procesie edukacji nieformalnej.
Głównym celem niniejszej pracy jest kompleksowe ujęcie jakości kształcenia i wychowania ekologicznego, począwszy od
teoretycznego opisu procesu ekoedukacji, poprzez analizę wyników badań empirycznych, aż do wykorzystania ich w
obliczeniach statystycznych. Celem badań eksperymentalnych była ocena efektywności ekologicznego kształcenia i
wychowania, prowadzonego na kierunku wychowanie techniczne w Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Badania ankietowe
często prowadzono z zastosowaniem sposobu panelowego dla uzyskania różnic w poziomie wiedzy i świadomości
ekologicznej. Badaniami objęto kilkuset studentów.
Na podstawie opracowanej procedury dokonano oceny jakości kształcenia w zależności od stosowanych metod i środków
dydaktycznych, jak również innych istotnych czynników. Analiza wyników eksperymentu wykazała znaczący wpływ
prowadzonych zajęć z edukacji ekologicznej, wyrażony istotnym statystycznie wzrostem poziomu wiedzy ekologicznej
badanych studentów oraz ich wysoką świadomością ekologiczną i prozdrowotną. Wyniki badań ujawniają, iż zastosowanie
aktywizujących metod nauczania oraz naturalnych środków dydaktycznych daje najlepsze rezultaty w osiąganiu
zamierzonych celów. Pozwalają stwierdzić także przydatność zastosowanych metod statystycznych do oceny skuteczności
procesu edukacji oraz do weryfikacji prognoz wyników kształcenia. Design of ecological education process should be based on detailed analysis of the subject, use of activating
teaching methods and techniques as well as used teaching means, the ability to activate listeners and their
perception abilities. In the paper goals of ecological education, and conditions for creating ecological attitudes
and awareness have been described. Examples of human behaviour towards biotic elements of natural environment Forms
and methods of ecological education have been characterised and illustrated with selected teaching programmes.
Ecological education process in the Polish educational system on primary, secondary and higher levels have been
shown, together with examples based on opinion polls. The importance of eco-educational process in revalidation of
disabled children in special centres has been stressed. Pro-ecological activities in informal education have also
been described.
The main goal of the paper is a complex picture of ecological education, beginning with the theoretical description
of eco-educational process, through the analysis of empirical investigation results, till their use in statistical
calculations. The aim of experimental investigations was the effectiveness evaluation of ecological education
process, which was taught during Technical Education Course at The Peadagogical University in Cracow. The survey was
carried out using panel discussion methods in order to elicit differences of ecological knowledge and awareness. The
investigation covered several hundred of students.
The evaluation of educational quality depending on applied teaching methods, means and other important factors was
done on the base of the elaborated procedure. The analysis of the results has shown a significant influence of
ecological education classes, which was expressed by a statistic growth of educational knowledge level of the
students and their high ecological and pro-health awareness. The investigation results show also, that the
application of activating teaching methods and natural teaching means give better results in achieving assumed
goals. The results obtained also indicate the usefulness of applied statistical methods in evaluating the
effectiveness of the educational process and the verification of educational forecasts.