dc.contributor.advisor | Ożdżyński, Jan | pl_PL |
dc.contributor.author | Cieszyńska, Jadwiga | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-07-17T05:54:37Z | |
dc.date.available | 2017-07-17T05:54:37Z | |
dc.date.issued | 1995 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1855 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Filologii Polskiej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Ożdżyńskiego w Zakładzie Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem pracy było przedstawienie poziomu rozumienia i używania słownych określeń czasu przez dzieci niesłyszące
uczące się języka od szóstego roku życia, przez pięć- i osiem lat nauki w szkole specjalnej. W badaniach zastosowano
metodę eksperymentalną /8 zadań skonstruowanych przez autora/. Uzyskane wyniki badań wykazały ogromne trudności
dzieci niesłyszących zarówno w używaniu jak i rozumieniu słownych określeń czasu, a także pytań związanych z
interpretacją kategorii czasu i mierzeniem jego upływu. Przyczyny obserwowanego stanu rzeczy leżą w zbyt późno
rozpoczętej nauce języka, zbyt wczesnym rozpoczęciu nauki przedmiotów opartej na tekstach oraz w niekorzystnym
wpływie struktur migowych. Zarówno analiza uzyskanych wyników, jak i proponowane strategie terapeutyczne mogą być
wskazówką dla surdopedagogów przy opracowaniu programów nauczania w szkole specjalnej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | językoznawstwo | pl_PL |
dc.subject | psycholingwistyka | pl_PL |
dc.subject | głuchota | pl_PL |
dc.subject | czas | pl_PL |
dc.subject | dziecko niesłyszące | pl_PL |
dc.subject | język migowy | pl_PL |
dc.subject | kategoria czasu | pl_PL |
dc.title | Rozumienie i użycie słownych określeń czasu przez dzieci niesłyszące (ujęcie kognitywne) | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |