Uczestnictwo studentów w kulturze w procesie przygotowania do zawodu nauczycielskiego
View/ Open
Author:
Urbanek, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Kuźma, Józef
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
uczestnictwo w kulturzekultura studencka
wartości kultury
potrzeby kulturalne
zainteresowania kulturalne
młodzież akademicka
edukacja kulturalna
wychowanie estetyczne
Date: 1995
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Józefa Kuźmy.Abstract
Celem badań była analiza teoretycznych i praktycznych aspektów uczestnictwa studentów w kulturze, w szczególności
określenie poziomu i warunków udziału młodzieży akademickiej w różnych formach aktywności kulturalnej, oraz
ustalenie optymalnych działań uczelni pedagogicznej w tym zakresie. Do badań, które były prowadzone metodą sondażu
diagnostycznego zostały wykorzystane następujące techniki: obserwacja, ankieta, kwestionariusz zainteresowań oraz
wywiad. Materiały empiryczne na podstawie, których opracowano rozprawę zebrano w WSP w Krakowie. Wnikliwa analiza
problemów badawczych które były przedmiotem rozprawy pozwoliły na sformułowanie wniosków, realizacja których mogłaby
przyczynić się do wzrostu poziomu uczestnictwa młodzieży studenckiej w kulturze. Należy szczególną uwagę zwrócić na
uczestnictwo studentów w formach kultury wyższego poziomu widząc w treściach, które z sobą niosą ważne czynniki
kształtowania osobowości, niezwykle istotne w procesie przygotowania do zawodu nauczycielskiego. Konieczne jest
wyjście naprzeciw oczekiwaniom młodzieży, szczególnie w zakresie organizowania kontaktów z kulturą wyższego poziomu
oraz w zakresie szeroko rozumianej humanistycznej edukacji, w tym kulturalnej i estetycznej.