• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Milczenie i pauza w gramatyce nadawcy i odbiorcy : ujęcie lingwoedukacyjne

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 323 (5.056Mb)
Author:
Śniatkowski, Sławomir
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7271-141-0
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2002
Metadata
Show full item record
Abstract
Przedmiotem prezentowanej pracy są zjawiska będące do niedawna poza zasięgiem zainteresowań językoznawstwa. Dopiero perspektywa pragmatyczna pozwoliła uwzględnić milczenie, przemilczenie i pauzę jako zjawiska integralnie związane z komunikacją językową, mające swoje odpowiedniki w języku mówionym i pisanym, od dawna obecne w filozofii, w literaturze i teorii literatury, w retoryce i stylistyce. Wielokrotnie opisywano zróżnicowanie formalne i funkcjonalne zarówno milczenia, jak i pauzy, uwzględniano różnorodne konteksty ich występowania oraz wzajemne związki z językiem, mową, kulturą. Celem tej monografii jest próba podsumowania i uporządkowania teoretycznych rozważań dotyczących milczenia, przemilczenia i pauz w komunikacji językowej (literatura, język mówiony, język w telewizji, język w szkole). Tej problematyce poświęcone jest w całości wprowadzenie oraz pierwszy rozdział książki, w którym uwzględniono ponadto aspekt aplikacyjny związany z nabywaniem i kształceniem języka. Ujęcie lingwoedukacyjne stanowi także podstawę rozważań i analiz prezentowanych w kolejnych rozdziałach. Rozdział drugi dotyczy rozumienia i wyrażania przez uczniów komunikacyjnej roli i funkcji milczenia. W rozdziale trzecim scharakteryzowano z kolei stosowanie pauz przez nadawców w telewizyjnej odmianie języka oraz możliwości odbiorców - uczniów i studentów - w zakresie percepcji zróżnicowanych formalnie i funkcjonalnie pauz. Podsumowaniem opracowania jest rozdział czwarty, będący oceną wartości komunikacyjnej opisywanych zjawisk z perspektywy nadawczo-odbiorczej i lingwoedukacyjnej. Warto także zwrócić uwagę na załączony słownik terminów, który jest zarazem swoistym przeglądem koncepcji - w tym koncepcji autora - dotyczących przedstawionych w tej książce zagadnień.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1896
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image