Nauczanie praktycznej gramatyki rosyjskiej na młodszych latach studiów rusycystycznych
View/ Open
Author:
Borucki, Tadeusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Henzel, Janusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
glottodydaktykagramatyka języków obcych
nauczanie eksperymentalne
filologia rosyjska
materiały dydaktyczne
Date: 1995
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska - opiekun naukowy Prof. Dr hab. Janusz Henzel.Abstract
Praca stanowi próbę opisu nauczania eksperymentalnego praktycznej gramatyki rosyjskiej na młodszych latach studiów rusycystycznych. Nauczanie eksperymentalne prowadzono na podstawie specjalnie przygotowanych eksperymentalnych materiałów dydaktycznych w latach 1989-1995 w Instytucie Filologii Rosyjskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Nauczaniem byli objęci studenci młodszych lat studiów rusycystycznych. Nauczanie prowadzono w ramach przedmiotu praktyczna nauka języka rosyjskiego. Wyniki kontrolowano poprzez testy kontrolne prowadzone w grupach eksperymentalnych i kontrolnych. Eksperyment wykazał, że możliwe jest opanowanie gramatyki języka rosyjskiego bez odwoływania się do tradycyjnego podziału na typy fleksyjne. Nauczanie eksperymentalne potwierdziło twierdzenie, w myśl którego niezwykle ważną rolę przy nauczaniu języka obcego odgrywają ćwiczenia translacyjne. Możliwe jest także wykorzystanie koncepcji transferencji gramatycznej, sformułowanej przez S. Kaczmarskiego. Wyniki badań pozwoliły sformułować wniosek o przydatności przygotowanych materiałów dydaktycznych oraz przebiegu eksperymentu.