Nauczanie praktycznej gramatyki rosyjskiej na młodszych latach studiów rusycystycznych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Borucki, Tadeusz
Promotor:
Henzel, Janusz
Język: pl
Słowa kluczowe:
glottodydaktykagramatyka języków obcych
nauczanie eksperymentalne
filologia rosyjska
materiały dydaktyczne
Data: 1995
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska - opiekun naukowy Prof. Dr hab. Janusz Henzel.Streszczenie
Praca stanowi próbę opisu nauczania eksperymentalnego praktycznej gramatyki rosyjskiej na młodszych latach studiów rusycystycznych. Nauczanie eksperymentalne prowadzono na podstawie specjalnie przygotowanych eksperymentalnych materiałów dydaktycznych w latach 1989-1995 w Instytucie Filologii Rosyjskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Nauczaniem byli objęci studenci młodszych lat studiów rusycystycznych. Nauczanie prowadzono w ramach przedmiotu praktyczna nauka języka rosyjskiego. Wyniki kontrolowano poprzez testy kontrolne prowadzone w grupach eksperymentalnych i kontrolnych. Eksperyment wykazał, że możliwe jest opanowanie gramatyki języka rosyjskiego bez odwoływania się do tradycyjnego podziału na typy fleksyjne. Nauczanie eksperymentalne potwierdziło twierdzenie, w myśl którego niezwykle ważną rolę przy nauczaniu języka obcego odgrywają ćwiczenia translacyjne. Możliwe jest także wykorzystanie koncepcji transferencji gramatycznej, sformułowanej przez S. Kaczmarskiego. Wyniki badań pozwoliły sformułować wniosek o przydatności przygotowanych materiałów dydaktycznych oraz przebiegu eksperymentu.