Zaburzenia czytania i pisania u dzieci (afatycznych, głuchych i tzw. dyslektycznych)
View/ Open
Author:
Zelech, Władysław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Zarębina, Maria
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
czytaniepisanie
afazja
głuchota
dysleksja
dysgrafia
dysortografia
zaburzenia analizy
zaburzenia syntezy fonemowej
Date: 1995
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Marii Zarębiny.Abstract
Praca zawiera analizy wypowiedzi pisemnych i tekstów czytanych przez 36 dzieci (w tym 12 z afazją, 12 głuchych i 12 z tzw. dysleksją) przeprowadzonych z językoznawczego punktu widzenia. W rozprawie próbuje się rozpatrzeć zjawisko dysleksji na tle innych zaburzeń, tj. afazji, głuchoty i wskazać podobieństwa między nimi i ewentualne różnice. Stawia się w pracy wniosek, iż dzieci dyslektyczne to dzieci z mikrouszkodzeniami mózgu, na które nakłada się zły proces dydaktyczny lub dzieci bez zaburzeń tylko ze złą edukację.