• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Abstrakta w rozwoju języka dzieci i młodzieży

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 132 (8.177Mb)
Author:
Gąsiorek, Krystyna
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1991
Metadata
Show full item record
Abstract
W ciągu ośmiu lat nauki w szkole podstawowej uczniowie poznają wiele pojęć i terminów. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, jak one trwają w języku uczniów, ile z nich się rozprasza i ginie, a ile jest w pełni przyswojonych. Celem pracy jest przedstawienie rozwoju (jeżeli ten proces rzeczywiście istnieje) przyswojenia rzeczowników abstrakcyjnych (zebranych ze wszystkich podręczników szkolnych dla kl. I, III, V i VII) i posługiwania się nimi przez uczniów z dwu środowisk: wielkiego miasta i, dla porównania, ze wsi. Autorzy "Słownika terminologii językoznawczej" utożsamiają "abstractum" z rzeczownikiem abstrakcyjnym, pomijając inne części mowy, np. liczebniki, czasowniki itd. Autorka niniejszej pracy przyjmuje taki sam punkt widzenia tym bardziej, że uwzględnienie innych kategorii semantycznych powiększyłoby nadmiernie rozmiary pracy. Rozważania nad kompetencją językową określonych środowisk, zwłaszcza w dziedzinie leksyki, rozwijają się od niedawna. A. Szołtysek zwrócił uwagę, że "wszelkie badania empiryczne mowy w aspekcie tak synchronicznym, jak i diachronicznym nie są ściśle zadaniami lingwistycznymi, lecz socjolingwistycznymi". Temat pracy dotyczy problematyki socjolingwistyczno-dydaktycznej. Omówienie treści programu szkolnego i szczegółowa analiza miejsca rzeczownika w tym programie determinuje wybór strategii przeprowadzonych badań empirycznych. Podstawowa część pracy (Analiza wybranego materiału) przedstawia sposoby opracowania materiału badawczego, analizę ilościową i jakościową efektów przeprowadzonych badań. Wykorzystany tu materiał zbierany był w ciągu 4 lat metodą kwestionariuszy.W podsumowaniu znajdziemy omówienie wyników badań i graficzną interpretację dokonanych analiz.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1932
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image