• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Abstrakta w rozwoju języka dzieci i młodzieży

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 132 (8.177MB)
Autor:
Gąsiorek, Krystyna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 1991
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
W ciągu ośmiu lat nauki w szkole podstawowej uczniowie poznają wiele pojęć i terminów. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, jak one trwają w języku uczniów, ile z nich się rozprasza i ginie, a ile jest w pełni przyswojonych. Celem pracy jest przedstawienie rozwoju (jeżeli ten proces rzeczywiście istnieje) przyswojenia rzeczowników abstrakcyjnych (zebranych ze wszystkich podręczników szkolnych dla kl. I, III, V i VII) i posługiwania się nimi przez uczniów z dwu środowisk: wielkiego miasta i, dla porównania, ze wsi. Autorzy "Słownika terminologii językoznawczej" utożsamiają "abstractum" z rzeczownikiem abstrakcyjnym, pomijając inne części mowy, np. liczebniki, czasowniki itd. Autorka niniejszej pracy przyjmuje taki sam punkt widzenia tym bardziej, że uwzględnienie innych kategorii semantycznych powiększyłoby nadmiernie rozmiary pracy. Rozważania nad kompetencją językową określonych środowisk, zwłaszcza w dziedzinie leksyki, rozwijają się od niedawna. A. Szołtysek zwrócił uwagę, że "wszelkie badania empiryczne mowy w aspekcie tak synchronicznym, jak i diachronicznym nie są ściśle zadaniami lingwistycznymi, lecz socjolingwistycznymi". Temat pracy dotyczy problematyki socjolingwistyczno-dydaktycznej. Omówienie treści programu szkolnego i szczegółowa analiza miejsca rzeczownika w tym programie determinuje wybór strategii przeprowadzonych badań empirycznych. Podstawowa część pracy (Analiza wybranego materiału) przedstawia sposoby opracowania materiału badawczego, analizę ilościową i jakościową efektów przeprowadzonych badań. Wykorzystany tu materiał zbierany był w ciągu 4 lat metodą kwestionariuszy.W podsumowaniu znajdziemy omówienie wyników badań i graficzną interpretację dokonanych analiz.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1932
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image