Show simple item record

dc.contributor.authorGąsiorek, Krystynapl_PL
dc.date.accessioned2017-09-05T12:13:02Z
dc.date.available2017-09-05T12:13:02Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1932
dc.description.abstractW ciągu ośmiu lat nauki w szkole podstawowej uczniowie poznają wiele pojęć i terminów. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, jak one trwają w języku uczniów, ile z nich się rozprasza i ginie, a ile jest w pełni przyswojonych. Celem pracy jest przedstawienie rozwoju (jeżeli ten proces rzeczywiście istnieje) przyswojenia rzeczowników abstrakcyjnych (zebranych ze wszystkich podręczników szkolnych dla kl. I, III, V i VII) i posługiwania się nimi przez uczniów z dwu środowisk: wielkiego miasta i, dla porównania, ze wsi. Autorzy "Słownika terminologii językoznawczej" utożsamiają "abstractum" z rzeczownikiem abstrakcyjnym, pomijając inne części mowy, np. liczebniki, czasowniki itd. Autorka niniejszej pracy przyjmuje taki sam punkt widzenia tym bardziej, że uwzględnienie innych kategorii semantycznych powiększyłoby nadmiernie rozmiary pracy. Rozważania nad kompetencją językową określonych środowisk, zwłaszcza w dziedzinie leksyki, rozwijają się od niedawna. A. Szołtysek zwrócił uwagę, że "wszelkie badania empiryczne mowy w aspekcie tak synchronicznym, jak i diachronicznym nie są ściśle zadaniami lingwistycznymi, lecz socjolingwistycznymi". Temat pracy dotyczy problematyki socjolingwistyczno-dydaktycznej. Omówienie treści programu szkolnego i szczegółowa analiza miejsca rzeczownika w tym programie determinuje wybór strategii przeprowadzonych badań empirycznych. Podstawowa część pracy (Analiza wybranego materiału) przedstawia sposoby opracowania materiału badawczego, analizę ilościową i jakościową efektów przeprowadzonych badań. Wykorzystany tu materiał zbierany był w ciągu 4 lat metodą kwestionariuszy.W podsumowaniu znajdziemy omówienie wyników badań i graficzną interpretację dokonanych analiz.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 132pl_PL
dc.titleAbstrakta w rozwoju języka dzieci i młodzieżypl_PL
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record