Show simple item record

dc.contributor.advisorRakowska, Alicjapl_PL
dc.contributor.authorLipińska, Mariapl_PL
dc.date.accessioned2017-09-27T08:10:37Z
dc.date.available2017-09-27T08:10:37Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1986
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Alicji Rakowskiej.pl_PL
dc.description.abstractOczekiwana zmiana systemu edukacji pielęgniarek jest podyktowana zmieniającymi się potrzebami społeczeństwa powstałymi na skutek transformacji politycznych, ekonomicznych i społecznych. Aby podnieść profesjonalne kompetencje pielęgniarek zastosowano nowy model kształcenia, w którym cele wyznaczają przygotowanie do zadań zawodowych determinując treści, metody nauczania, obudowę dydaktyczną i ocenę osiągnięć. Podstawową metodą badań był eksperyment pedagogiczny, który umożliwił ocenę poziomu umiejętności pielęgniarki przy zastosowaniu nowego modelu nauczania. Zastosowano następujące metody: wywiad, obserwację, ankietę, analizę dokumentów, techniki statystyczne i pedagogiczne testy: wiedzy ogólno-zawodowej, umiejętności z pielęgniarstwa pediatrycznego, umiejętności komunikowania i poziom asertywności. Badaniem objęto 146 studentek Szkół Pielęgniarskich i 50 nauczycieli. Rezultaty badań: 1/Studenci grupy eksperymentalnej uzyskali statystycznie znacząco wysoki poziom umiejętności zawodowych i komunikacji w porównaniu ze studentami grupy kontrolnej 2/Zastosowanie metody rozwiązywanie problemów 3/Multidyscyplinarna wiedza wpływa na strukturyzację wiedzy przez co obniża proces zapominania. Uzyskane wyniki mogą posłużyć do optymalizacji kształcenia pielęgniarek i projektowania programu kształcenia pielęgniarek.pl_PL
dc.description.abstractExpected change of nursing educational system is paralel to changing society’needs, which are arised due to the transformation of political, economical and social factors. One of the means of improving the professional competence of nurses is application of new educational model. This model offeres, as a goal, the readines to teach proper content connected with professional tasks, proper teaching methods, extendet didactic premisses and evaluation of achievements. The main research method was pedagogical experiment, which serves as a mean for assessment of the level of nursing skill, when the modern educational models has been applyed. The following assessment methods has been used: interview, observation, questionnaire, analysis of documents, statistical measurements and pedagogical tests such as - general nursing knowledge, pediatric nursing skill, skills of comunication and the level of assertiveness. Subjects: 146 students of Nursing School and 50 teachers. Findings: (1) The students from experimental group obtainted the statistical significat higher level of professional skils and comunications, as compared with control group. (2) Introduced problem solving method in teaching (3) Interdisciplinary approach and facilitates structurisation of knowledge diminishes the memory weackness. The findings achieved in this research may constitute the basis for optimalisation of teaching in nursing schools and for programming of education of nurses.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectsystem edukacjipl_PL
dc.subjectpielęgniarkipl_PL
dc.subjectumiejętnościpl_PL
dc.subjectkompetencjepl_PL
dc.subjectzmiana rolipl_PL
dc.subjectzmiana funkcjipl_PL
dc.subjecteducational systemen_EN
dc.subjectnursingsen_EN
dc.subjectskillsen_EN
dc.subjectcompetenceen_EN
dc.subjectchanging rolesen_EN
dc.subjectchanging functionen_EN
dc.titleSystem edukacji pielęgniarek - ocena i kierunki przebudowypl_PL
dc.title.alternativeEducational Nursing System - evaluation and new trends of educational developmenten_EN
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record