dc.contributor.advisor | Rakowska, Alicja | pl_PL |
dc.contributor.author | Lipińska, Maria | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T08:10:37Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T08:10:37Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1986 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska
wykonana pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Alicji Rakowskiej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Oczekiwana zmiana systemu edukacji pielęgniarek jest podyktowana zmieniającymi się potrzebami społeczeństwa
powstałymi na skutek transformacji politycznych, ekonomicznych i społecznych. Aby podnieść profesjonalne
kompetencje pielęgniarek zastosowano nowy model kształcenia, w którym cele wyznaczają przygotowanie do zadań
zawodowych determinując treści, metody nauczania, obudowę dydaktyczną i ocenę osiągnięć. Podstawową metodą badań
był eksperyment pedagogiczny, który umożliwił ocenę poziomu umiejętności pielęgniarki przy zastosowaniu nowego
modelu nauczania. Zastosowano następujące
metody: wywiad, obserwację, ankietę, analizę dokumentów, techniki statystyczne i pedagogiczne testy: wiedzy
ogólno-zawodowej, umiejętności z pielęgniarstwa pediatrycznego, umiejętności komunikowania i poziom asertywności.
Badaniem objęto 146 studentek Szkół Pielęgniarskich i 50 nauczycieli. Rezultaty badań: 1/Studenci grupy
eksperymentalnej uzyskali statystycznie znacząco wysoki poziom umiejętności zawodowych i komunikacji w porównaniu
ze studentami grupy kontrolnej 2/Zastosowanie metody rozwiązywanie problemów 3/Multidyscyplinarna wiedza wpływa na
strukturyzację wiedzy przez co obniża proces zapominania.
Uzyskane wyniki mogą posłużyć do optymalizacji kształcenia pielęgniarek i projektowania programu kształcenia
pielęgniarek. | pl_PL |
dc.description.abstract | Expected change of nursing educational system is paralel to changing society’needs, which are arised due to the
transformation of political, economical and social factors. One of the means of improving the professional
competence of nurses is application of new educational model. This model offeres, as a goal, the readines to teach
proper content connected with professional tasks, proper teaching methods, extendet didactic premisses and
evaluation of achievements. The main research method was pedagogical experiment, which serves as a mean for
assessment of the level of nursing skill, when the modern educational models has been applyed. The following
assessment methods has been used: interview, observation, questionnaire, analysis of documents, statistical
measurements and pedagogical tests such as - general nursing knowledge, pediatric nursing skill, skills of
comunication and the level of assertiveness. Subjects: 146 students of Nursing School and 50 teachers. Findings:
(1) The students from experimental group obtainted the statistical significat higher level of professional skils
and comunications, as compared with control group.
(2) Introduced problem solving method in teaching
(3) Interdisciplinary approach and facilitates structurisation of knowledge diminishes the memory weackness.
The findings achieved in this research may constitute the basis for optimalisation of teaching in nursing schools
and for programming of education of nurses. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | system edukacji | pl_PL |
dc.subject | pielęgniarki | pl_PL |
dc.subject | umiejętności | pl_PL |
dc.subject | kompetencje | pl_PL |
dc.subject | zmiana roli | pl_PL |
dc.subject | zmiana funkcji | pl_PL |
dc.subject | educational system | en_EN |
dc.subject | nursings | en_EN |
dc.subject | skills | en_EN |
dc.subject | competence | en_EN |
dc.subject | changing roles | en_EN |
dc.subject | changing function | en_EN |
dc.title | System edukacji pielęgniarek - ocena i kierunki przebudowy | pl_PL |
dc.title.alternative | Educational Nursing System - evaluation and new trends of educational development | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |