Doradztwo metodyczne w procesie adaptacji społeczno-zawodowej nauczycieli szkół podstawowych
View/ Open
Author:
Dybek, Halina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Kuźma, Józef
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 1998
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym prof. zw. dr hab. Józefa Kuźmy.Abstract
Celem niniejszej pracy jest ukazanie roli oraz stanu doradztwa metodycznego -jako zorganizowanej formy w rozwoju kwalifikacji i umiejętności zawodowych nauczycieli, szczególnie w okresie ich adaptacji, a także możliwości doskonalenia najczęściej stosowanych form i metod doradztwa.
Praca składa się z pięciu rozdziałów.
Pierwszy - zatytułowany „Doskonalenie, samokształcenie i doradztwo metodyczne w świetle literatury pedeutologicznej” - obejmuje przegląd literatury na temat fonu i metod doskonalenia zawodowego w kraju oraz poza jego granicami, wybrane metody samokształcenia, genezę doradztwa metodycznego, jego cele, treści, zadania i funkcje oraz wybrane metody pracy doradczej.
W drugim rozdziale przedstawiono istotę adaptacji społeczno-zawodowej nauczycieli i czynniki determinujące ten proces.
W trzecim rozdziale, poświęconym metodologii badań, została przedstawiona problematyka i cel badań, a także charakterystyka technik i narzędzi badawczych. Dokonano również charakterystyki terenu i organizacji badań.
Czwarty rozdział został poświęcony analizie wyników badań sondażowych przeprowadzonych wśród nauczycieli o stażu pracy 0-3 lat, dyrektorów szkół oraz doradców metodycznych.
Rozdział piąty niniejszej pracy stanowi podsumowanie przeprowadzonych badań oraz uogólnienia teoretyczne i praktyczne, dotyczące doradztwa metodycznego w procesie adaptacji społeczno-zawodowej nauczycieli szkół podstawowych.
Uzyskane rezultaty badań mają służyć zarówno pracownikom nadzoru pedagogicznego w kuratoriach oświaty i w szkołach podstawowych oraz doradcom metodycznym w podejmowaniu twórczych inicjatyw w doskonaleniu zawodowym nauczycieli, jak też im samym w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej.