Czynniki warunkujące powodzenie uczniów głuchych klas I i II w nauczaniu matematyki
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Klaczak, Marzena
Promotor:
Wyczesany, Janina
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczanie początkowematematyka
dzieci głuche
rodzina
szkoła
czynniki
Data: 1995
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska pisana pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Janiny Wyczesany.Streszczenie
Celem podjętych i realizowanych badań było ukazanie skuteczności metody ośrodków pracy w realizacji programu
nauczania matematyki w klasach początkowych szkoły dla dzieci głuchych. Wcześniej prowadzone badania w tych
szkołach wskazywały na niski poziom opanowania wiedzy z tego zakresu. Przedmiotem badań były treści z zakresu
matematyki realizowane w dwóch zespołach uczniów: klasy eksperymentalne i kontrolne. Eksperyment pedagogiczny
polegał na wprowadzeniu metody ośrodków pracy do grupy eksperymentalnej, obserwacji przebiegu procesu nauczania
oraz badaniu wyników osiągnięć dydaktycznych z zakresu matematyki. Natomiast klasy kontrolne pracowały w systemie
przedmiotowo-lekcyjnym. W tych klasach obserwowano przebieg lekcji matematyki oraz badano wyniki nauczania.
Założeniem podjętych badań było ukazanie wartości dydaktycznej i rewalidacyjnej metody ośrodków pracy w nauczaniu
specjalnym dzieci głuchych. Na podstawie przeprowadzonego eksperymentu można proponować reaktywowanie metody
ośrodków w nauczaniu początkowym w szkole dla dzieci głuchych.