Dydaktyczna transformacja treści ekologicznych w szkole podstawowej
View/ Open
Author:
Stankiewicz, Alina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Stawiński, Wiesław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
treść kształceniamateriał nauczania
cele nauczania
dydaktyczna transformacja
osiągnięcia uczniów
aims of learning
syllabus
curriculum goals
didactic transformation
students' achievements
Date: 1996
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzna-Biologiczny. Praca doktorska wykonana pod kierunkiem prof. dr hab. Wiesława Stawińskiego.Abstract
Głównym celem badań było określenie ujęcia dydaktycznej transformacji ekologicznych treści w podręczniku i na
lekcjach biologii oraz zbadanie jej wpływu na osiągnięcia uczniów klasy IV i VIII szkoły podstawowej. Teoretyczne
badania obejmowały analizę programu nauczania szkoły podstawowej kl. IV i VIII (1990) pod kątem zgodności celów
etapowych z kierunkowymi oraz korelację treści z innymi treściami biologicznymi. Analizowano zakres i układ
treści, sposoby przedstawiania uczniom zagadnień ekologicznych w podręcznikach biologii kl. IV i VIII (Stępczak
1989, 1990). W badaniach eksperymentalnych przeprowadzono obserwacje lekcji, badania ankietowe oraz pomiar
osiągnięć szkolnych dotyczący rozumienia treści ekologicznych znajdujących się w wyżej wymienionych podręcznikach
szkolnych. Wyniki przeprowadzonych badań nad podręcznikami wskazywały, że dokonano w nich głównie
dydaktycznej redukcji przy zachowaniu dużej liczby terminów naukowych. Wyniki badań testowych, ankietowych i
obserwacji lekcji wskazywały, że uczniowie napotykają na duże trudności w zrozumieniu treści ekologicznych
zamieszczonych w badanych podręcznikach.
Badania wykazały, że istnieje konieczność ponownego dokonania dydaktycznej transformacji treści ekologicznych w
programie nauczania i podręcznikach biologii dla klasy IV i VIII szkoły podstawowej. The main objective of the research was to define the formulation of the didactic transformation of ecological
content in biology textbooks and in the classroom, and to examine its influence on the achievements of students in
their fourth and eight year of elementary school. The theoretical research included the analysis of elementary
school curriculum (4 and 8 years, 1990) from the point of view of conformability of stage and guiding goals, and
the correspondence of ecological content with the remaining biological material. The following issues were
analysed: the scope and the arrangement of the content, methods of introducing ecological problems in biology
textbooks for the years 4 and 8 (Stępczak. 1989, 1990). The experimental research included lesson observation,
questionnaires and the measurement of students' achievements concerning the comprehension of ecological content in
the above mentioned textbooks. The results of the conducted research have indicated that the textbooks were mainly
exposed to didactic reduction while a great number of scientific terms were preserved. The results of the survey,
tests and lesson observation have shown that students encounter a lot of difficulties in understanding ecological
content of the textbooks under examination.
The research has demonstrated that there is a necessity of the didactic transformation of ecological content of
biology curriculum and the textbooks for the years 4 and 8 of elementary school.